Petr ZÍDEK
Historici pohledem
novináře
Vážení přítomní,
hned v první větě pozvánky na dnešní H
istorické diskusní fórum jste se mohli dočíst, že
mezi médii a historickou obcí vznikají často nedorozumění i ostré
konfrontace. Já osobně problém vztahu historické obce a
médií takto vyhroceně nevidím. Rád bych se přesto pokusil o určité
vymezení problému, které bude vycházet ze sociologického pohledu na obě dvě strany.
Nejprve se pokusme ujasnit si trochu pojmy. Co je to historická obec a kdo jsou jejími členy? Jde o „profesionální historiky“, tedy ty, kteří se živí historickým
bádáním? Jsou jejími členy učitelé dějepisu na
základních a středních školách, nebo snad jen učitelé vysokoškolští? Je
vstupenkou do historické obce získání nějakého diplomu, nebo postačuje tvůrčí
činnost v oboru? Já osobně se přikláním k tomu, že členem
historické obce je každý, kdo tvůrčím způsobem obohacuje naši znalost
minulosti. V tomto smyslu je pro mě třeba takový Pavel Kosatík, který
historii nevystudoval a není - pokud vím - zaměstnán na
nějakém vědeckém pracovišti, mnohem významnějším členem historické obce než
mnozí tzv. „profesionální historici“.
Vymezení médií je v mnoha ohledech ještě složitější než vymezení
„historické obce“. Organizátoři fóra měli na
mysli zřejmě jen média masová, protože médiem je jistě i třeba Český časopis
historický. Masová média jsou dnes velmi rozmanitá.
Máme media tištěná a elektronická, ta která využívají
mluvené slovo, jiná, která pracují především s obrazem. S částí médií zřejmě historik
nikdy nepřijde do styku, nebo jen velmi výjimečně. V komerčním rádiu nebo
časopisu pro teenagery najde uplatnění pouze historik velmi specializovaný a asi jen dost zřídka. Ona nedorozumění a ostré konfrontace tak připadají teoreticky v
úvahu nejspíš v médiích veřejnoprávních a pak v těch tištěných médiích, která
usilují o určitou serióznost.
Považujme
tedy pro další úvahy za „historickou obec“ množinu
všech tvůrčích historiků, která se z velké části kryje s množinou tzv. profesionálních historiků, tedy vědeckými pracovníky
historických ústavů, vysokoškolskými učiteli historie a pracovníky muzeí či
galerií. Zužme média na média veřejnoprávní a seriózní
nebo o serióznost usilující tisk a zaměřme svoji pozornost na redaktory a
novináře, kteří tato média vytvářejí. Uvažujme o historicích
a novinářích jako o sociálních kategoriích. Na první pohled jsou patrné
tyto odlišnosti:
1. Mezi historiky a novináři existuje
generační rozdíl.
Učinil jsem malou sondu, abych zjistil,
jaký je asi zhruba průměrný věk českého historika a
novináře. Vybral jsem si tři historická pracoviště: v Historickém ústavu AV ČR
je podle sdělení jeho tajemníka průměrný věk vědeckého pracovníka 45 let. V
Oddělení historie Ústavu historie a muzikologie Slezské univerzity je průměrný
věk bez jedné pracovnice, která nereagovala na moji
žádost o sdělení data narození, něco přes 48 let. V Historickém ústavu
Filozofické fakulty Masarykovy univerzity je průměrný věk - opět bez jednoho
pracovníka - více než 52 let. Oproti tomu v Lidových novinách, kde působím, je
průměrný věk 85 píšících redaktorů zhruba 33 let a v Mladé frontě DNES 35
let.
Generační rozdíl mezi
historiky a novináři je ještě více patrný, srovnáme-li ty, kteří mají v obou
prostředích řídící funkce.
Řediteli Historického ústavu AV ČR Jaroslavu Pánkovi je 56 let, Danu
Gawreckému, který šéfuje historikům na Slezské univerzitě, je 60 let a Jiřímu
Malířovi, který vede historiky na Masarykově univerzitě, je 54 let. Oproti tomu
šéfredaktorovi Lidových novin Veselinu Vačkovovi je 35 let stejně jako
šéfredaktorovi MF DNES Pavlu Šafrovi.
Přestože asi existují média, kde bude
průměrný věk o něco vyšší než v Lidových novinách, a možná také existují
historická pracoviště, jejichž pracovníci budou naopak o něco mladší, myslím,
že můžeme učinit závěr, že v "historické obci" dominují padesátníci,
zatímco v médiích spíše třicátníci. Mezi oběma prostředími je tak rozdíl asi jedné generace.
2. Z generačního rozdílu plyne odlišný
vztah ke komunistické minulosti.
Většina členů dnešní
historické obce působila před rokem 1989 v oficiálních institucích, což více či
méně ovlivnilo jejich historickou tvorbu a charakter. To je patrné zvlášť u
těch, kteří zastávají dnes řídící funkce. Všichni tři
jmenovaní vedoucí historických pracovišť strávili celé období normalizace v
oficiálních strukturách.
Naproti tomu v médiích proběhla na počátku 90. let téměř totální
výměna personálu. Z oněch 85 dnešních redaktorů Lidových novin jich v
předlistopadových médiích působila asi pět.
3. Historici a novináři mají odlišné
postavení na sociálním žebříčku.
Přestože zcela
konkrétní data o výši příjmů historiků a novinářů nejsou k dispozici, dá se
odhadovat, že průměrný plat novináře je dnes zhruba dvou až třínásobkem
průměrného platu historika.
Historici a novináři nejsou tedy členy jedné sociální třídy: zřejmě nenakupují
ve stejných obchodech, tráví volný čas jinými
aktivitami, nedávají děti do stejných škol atd. I v tradičně
rovnostářské české společnosti tak zřejmě ubývá míst, kde by se v běžném životě
mohl historik s novinářem potkat.
4. Historici a novináři mají odlišný
poměr ke státu.
S výjimkou několika solitérů – jakým je
již zmíněný Pavel Kosatík - je pro historickou obec charakteristická závislost na státu. Drtivá většina historiků je
placena z peněz daňových poplatníků. V médiích je
situace opačná. Všechna tištěná média jsou soukromé
podniky, veřejnoprávní média jsou placená reklamou a koncesionářskými poplatky
(s výjimkou ČTK).
Z toho plyne značný
rozdíl v mentalitě obou skupin.
Historici mají často mentalitu státních úředníků - za málo
peněz podávají malé výkony, konkurenci skoro neznají. Naproti tomu velmi
ostrá konkurence na mediálním trhu přitahuje dynamické
a kreativní jedince, inovace obsahu i formy je na denním pořádku, požadavky
konzumentů jsou velmi bedlivě analyzovány a naplňovány. Samozřejmě
se všemi negativy, které to přináší.
Zdá se mi, že odlišný
vztah obou skupin ke státu determinuje také vyznávané hodnoty. Velká většina novinářů
jsou dnes liberálové vyznávající kult výkonu. Naproti
tomu řada historiků, a možná právě ti, kteří určují směr, vyznává etatismus, ať
již levicový či spíše nacionalistický. Míra úsilí, s jakou jsou mnozí
historici dnes ochotni bránit „národní zájmy“ či
rozvíjet národovecký dějepis, je pro novináře udivující.
Dovolil bych si teď malé shrnutí
předchozích čtyř bodů:
Zjistili jsme, že mezi
novináři a historiky je věkový rozdíl zhruba jedné generace, který znamená
odlišnou životní zkušenost.
Dnešní novináři jsou nejčastěji příslušníky tzv. generace roku 89, pro které je klíčovým životním prožitkem
změna režimu. Historici naopak v průměru patří spíše ke generaci, která
vstupovala do aktivního života na počátku normalizace
nebo v jejím průběhu.
Došli jsme dále k tomu,
že novináři jsou dvakrát až třikrát lépe placeni než historici. Novináři působí
většinou v soukromých firmách, zatímco historiky živí stát. Z toho často
vyplývá i volba hodnot: liberalismu ze strany novinářů a
etatismu ze strany historiků.
Vidíme tedy, že
historici a novináři jsou součástí poměrně odlišných sociálních skupin. Dochází-li mezi nimi často k nedorozumění
i ostrým konfrontacím, je to naprosto přirozené a
udivující by byl opak.
Zde by bylo možno
skončit. Snad vás nebudu příliš nudit, když připojím ještě malou úvahu o
styčných a tedy třecích plochách mezi historiky a novináři.
To, že historici
potřebují média, je nabíledni.
Chtějí-li komunikovat s někým, kdo není konzumentem
historické literatury, těžko se obejdou bez jejich prostřednictví.
K čemu ale potřebují
média historiky? Historik je expert v oboru, který média, zahlcená efemérnostmi dne,
příliš nezajímá. Kdybych měl použít humornou
nadsázku, mohl bych říci, že média potřebují denně sexuologa, obden politologa,
jednou týdně psychologa a možná jednou za měsíc historika. Takzvaná
mrtvá minulost, tedy všechno starší než nejstarší pamětník, není příliš
mediálně atraktivní. Lepší pozici mají možná archeologové, kteří na rozdíl od historiků občas vykopou něco skutečně
fascinujícího, nebo přijdou s teorií, která je dostatečně bizarní, že je možno
dát ji na stránku zajímavostí.
Z „mrtvé“ minulosti
jsou tak „mediální událostí“ jen státní svátky a kulatá výročí opravdu
zásadních událostí. Myslím, že historici u nás těchto dvou bran k průniku do
médií nevyužívají dostatečně, což je dáno mnoha faktory, které bude lépe nechat
do diskuse.
A nakonec je tu
takzvaná živá minulost neboli soudobé dějiny. Ty jsou tak nějak
stále s námi, neuzavřené a tudíž předmětem nejen historických, ale především
politických sporů. Vzhledem k tomu, co bylo řečeno
výše, se historici a novináři v hodnocení živé minulosti jen těžko shodnou.
Ani jedni, ani druzí, ani žádní jiní však nemohou tvrdit, že
oni jsou majitelé klíčů k jediné možné pravdě. Každý
fakt se dá interpretovat mnoha způsoby a je třeba vytvářet prostředí, kde tyto
interpretace budou společně existovat.