Zdeněk BENEŠ
(Filosofická fakulta UK)
Historie na
vysokých školách - jak a k čemu?
Úkolem
tohoto vystoupení je vzbudit diskusi. Dovolím si proto přednést několik
obecných tezí, majících k ní vést.
I.
Kontext
Tématem dnešního diskusního fóra je charakter
a úkol vysokoškolského studia historie. Téma to není jen relevantní, ale
především navýsost aktuální. O sociálním a správním postavení vysokoškolského
studia a vysokých škol jako takových se v posledních týdnech leckdy i
bouřlivě diskutuje. Při těchto úvahách a kontroverzích jde - jak jinak - o
peníze, mělo by ale jít také o něco hlubšího - o kulturní význam
vysokoškolského vzdělávání, které je - na rozdíl od názoru některých
„pravicových“ poslanců - „národním kulturním statkem“ a v souvislosti
s tím o jeho sociální status. Pro vysokoškolské učitele, ale také pro
studenty, tu vyvstává úkol se vší vážností a odpovědností si položit otázky
užší, otázky po struktuře a charakteru studia jednotlivých oborů. Dohromady by
mělo jít o diskusi o úrovni a charakteru vzdělanosti české společnosti. Výuka
historie na vysokých školách je v této souvislosti sice jen jedním
z pověstných kaménků, avšak ležícím nikoli kdesi na okraji kamenné morény,
ale naopak v jejím potencionálně pohybovém epicentru.
II.
Co je univerzita a
k čemu je
Co
je univerzita? Podle slavné přednášky Mikuláše Lobkowicze je v ideji
univerzity obsažena představa této školy jako společenství vyučujících a
učících se a idea celku vědecké vzdělanosti. Pro středověk, jak víme, byla tato
celostnost vzdělání zaručována jednotným - univerziálním - cílem vzdělání.
V moderní době si však můžeme klást oprávněnou otázku, zda takový cíl máme
vůbec před sebou. Po dobu asi jednoho století se zdálo, že ano - že jím může
být idea vědeckosti, přísně metodického, stále znovu verifikovaného poznání,
přinášející pravdivé a prakticky uplatnitelné (například v technice či
v medicíně) výsledky. Primérně tedy univerzita vychovává vědecké
pracovníky, anebo vysoce kvalifikované pracovníky schopné vědecké myšlení adekvátně
přenášet do jiných sfér života společnosti. Ale i tato „idea univerzity“ byla
vývojem zpochybněna. Dnes jsme spíše nakloněni uvažovat - s prominutím -
„postmoderně“. Cílů univerzity a šířeji vůbec vysokoškolského vzdělání jako by
bylo více, jako by také byly dosti diverzifikované, skoro nepřevoditelné na
společného jmenovatele. Podívejme se jen na škálu možných zaměstnání absolventů
historie: vedle institucionálně daných míst ve sféře vědy (vysoké školy,
akademické popřípadě jiné vědecké ústavy a instituce), v institucích
kulturních (především muzea, galerie), či ve školství, je to nepřehlédnutelná
sféra řady dalších povolání, s nimiž historie sama o sobě třeba vůbec
nesouvisí. Je na tuto škálu možných povolání student historie připravován a
připraven? Přitom víme, že ve všech vyspělých společnostech radikálně ubývá
kariér, založených na lineárním postupu uvnitř jedné instituce či dokonce
jednoho povolání.
III. Co je historie na vysokých školách a
k čemu je
Otázka „co je a k čemu je historie“ byla
postavena už mnohokrát; svým způsobem je to pro historii „věčná otázka“. Zvolme
nejčastější odpověď - historie je věda. A ta bývá zase definována jako systém
poznatků. V této definici je však skryt pro naše téma podstatný problém:
Toto chápání vědy se totiž soustřeďuje především na výsledek vědeckého bádání,
méně na jeho samotný průběh, na cestu, jíž se k systému poznatků
probíráme. Přitom na vysokých školách je student právě na této cestě. A jaká je
to cesta? Zatím bez důkazů řekněme pro stručnost, že ji můžeme označit za
empirickou. Vymezují ji dvě charakteristické - dovolte mi užít takového
označení - mýty s janusovskými tvářemi. Mýtus pramene a mýtus archivu.
Mýtus
pramene se opírá o představu, že je to pramen, z něhož historické poznání
vychází. Asi není třeba dokazovat, že tomu tak není - pramen sám o sobě
k poznání historické skutečnosti nestačí, nikdy nestačil a ani stačit
nebude. Pramen je konstrukt vytvořený jistou koncepcí historického poznání,
tedy historické vědy. A jako takový už sám v sobě obsahuje mimopramenné
informace, pominu-li prostou skutečnost, že k tomu, abychom mohli pramen
interpretovat, potřebujeme další nemalý informační rezervoár.
Mýtus
archivu vychází z mýtu pramene. Archiv je v mnou užitých alegoriích
institucionalizací pramene. Archiv pak vzniká jako trezor už uznaných pramenů,
je potvrzením minulosti, tedy potvrzením jisté interpretace minulosti. Dovolím
si položit proto další provokativní otázku: Má být univerzita archivem? Obávám
se, že nalezneme nejeden symptom toho, že má alespoň archivní zákoutí.
Ve
výuce historie se jedno z nich skrývá ve stylu výuky, který minulost
předkládá jako úkol k osvojení. Historie se tak stává jako by uzavřenou,
nevstupující do dialogu. Mizí tak ono hlubinné tázání, o němž jsem se zmínil
v úvodu - přiznané tázání se vyučujícího a učícího se. Jen v tomto
tázání může poznání vystupovat jako výchova ke kritickému mylšní.
Právě
v tomto bodě se ovšem k nám natáčí druhá z tváří mýtu pramene:
kritické myšlení musí mít svůj pevný bod, poskytující poznání (relativnímu
samozřejmě) jistotu. Nelze se zříci kritického myšlení, jako se nelze zříci
pramene. Avšak i jistota musí být předmětem dialogu, porozumivého střetávání
se, kde se pravda rodí v rozhovoru, kde není vlastnictvím jednoho nebo
druhého.
Táž
situace se projevuje i ve výuce, v níž zásadní role přirozeně připadá
učiteli. Lze rozlišit čtyři typy vysokoškolských učitelů: dobré vědce a špatné
učitele, průměrné až podprůměrné vědce a výborné učitele, výborné vědce a
výborné učitele a konečně špatné vědce a špatné učitele. Nelze přitom zcela
jednoznačně rozhodnout, která z prvních tří kategorií - čtvrtou můžeme
pominout - bude úspěšná; a to přesto, že studenti upřednostňují odbornou
erudici učitele. Učitelova úspěšnost totiž závisí na řadě okolností: Za ty základní
považuji faktor snad nazvatelný psychologickým profilem, sahajícím od
osobnostní struktury až po podmínky, v nichž pracuje. Dále je třeba vzít
v úvahu povahu a předmět tématu, který učitel vyučuje, to, do jaké míry on
sám či jeho badatelské zaměření anebo předmět, který vyučuje, má povahu vědecké
autoritativnosti a jistě i další faktory.
Čas
od času se také setkáme s názorem, který se mi zdá hluboce mylný:
univerzita poskytne vzdělání, ale otázka jeho uplatnění jakoby již ležela za
horizontem jejích možností a bohužel i zájmu. Přiznávám, že nejsem vnitřně
připraven takovéto stanovisko akceptovat. Nejen snad jen z hlediska
sociálních ohledů, ale také proto, že soudím, že tato starost patří ke zmíněné
ideji univerzity. Není to odpovědnost přímá, ale nepřímá, vyplývající
z povahy studia.
I
sám program, podle něhož je student na fakultě připravován, by měl být dialogem
se světem historického myšlení. Je tomu ale tak? Srovnáme-li studijní plány
historie na českých vysokých školách, alespoň tak, jak je prezentují seznamy
přednášek jednotlivých fakult, dostaneme obraz výchovy, který také můžeme
chápat jako uplatnění empirické historiografie směřující k tradičně pojaté
vědě. Řekl jsem však už v úvodu, že věda bude povoláním jen malé části
absolventů. Zdá se mi potřebné otevřít studium také ostatním oblastem
historické kultury. Krátce řečeno, absolvent historie by měl být schopen nejen
historii ovládnout jako vědní disciplinu, ale měl by být schopen také jejího
zprostředkovávání do dalších oblastí („multiplikace“). Snad takovéto cestě
napomohou přestavby studijních plánů, jejichž potřebu vyvolává poslední novela
vysokoškolského zákona.