Václav Bůžek
(Historický ústav Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích)
Zamyšlení přednesené v německé verzi na úvod česko-rakouského workshopu doktorandů a mladých vědeckých pracovníků „Mensch – Handlung – Struktur“ (Český Krumlov, Evropské informační centrum Jihočeské univerzity, 26.-30. 4. 2000). Rozšířená písemná podoba sdělení, doplněná o poznámkový aparát, bude společně s ostatními příspěvky přednesenými během workshopu publikována v devátém svazku ediční řady Opera historica (České Budějovice 2001). |
Ve svém krátkém zamyšlení, shrnutém do deseti tezí,
rozhodně neusiluji o hodnocení českého dějepisectví devadesátých let. O to se
ostatně nepokusil ani zatím poslední sjezd českých historiků, který proběhl v
září 1999. Chtěl bych ze svého subjektivního pohledu, jemuž jistě bude vytýkána
přílišná obecnost, poukázat právě na některé jevy obecnější povahy, jež byly a
jsou charakteristické pro historickou vědu v České republice během posledního
desetiletí. Zvláště přítomným kolegyním a kolegům ze zahraničí bych tak chtěl
poskytnout základní informace o tom, s čím se potýká česká historická věda:
1) Jedním z výsledků politických a společenských změn po
roce 1989 bylo postupné utváření nové struktury vědeckých pracovišť. Tomu
odpovídala redukce, v některých případech i výraznější transformace vědeckých
ústavů Akademie věd a vznik nových univerzit v regionech Čech, Moravy a
Slezska. Důsledné prosazení snah o decentralizaci vědeckého bádání a o
vytvoření nových center společenskovědních výzkumů však naráželo na
nedostatečné finanční možnosti státního rozpočtu a leckde i na nesmyslné
„soupeření“ rychle se rozvíjejících přírodovědných a technických oborů.
Limitujícím prvkem rozvoje nových vědeckých center se stal rovněž nedostatek
kvalitních vědeckých pracovníků a vysokoškolských učitelů se zahraničními
vědeckými zkušenostmi. Restrukturalizaci vědeckých pracovišť doprovázel vznik
vítaných publikačních možností, neboť se objevily nové vědecké časopisy, ediční
řady a především soukromá nakladatelství, některá z nich s velmi ambiciózními
edičními programy.
2) Po celá devadesátá léta se v české historické vědě
prosazovala s většími či menšími obtížemi badatelská a částečně i personální
kontinuita s předchozím obdobím. Nově vzniklá reprezentace české historické
vědy zjevně usilovala o propojení tří předlistopadových badatelských proudů –
historiků působících v oficiálních institucích, historiků z neoficiálních
struktur disentu a českých historiků žijících v emigraci. Takové postoje
sice zamezily násilným personálním čistkám v jednotlivých oborech
historických věd, ale současně zbrzdily žádoucí proces zásadnějšího vyrovnávání
se historiků s minulostí. Požadavek mravní sebereflexe minulosti je znovu
patrný v části historické obce zvláště v posledních dvou letech, kdy se novou
reprezentací oboru postupně stává nepočetná generace vědců, která svou kariéru
zahajovala v normalizačních podmínkách poloviny sedmdesátých let.
V současnosti navíc není k dispozici ani odpovídajícím způsobem provedené
vědecké hodnocení vývoje českého dějepisectví let 1945-1989. Zatím poslední
pokus z pera Josefa Hanzala nelze brát vážně.
3) Prosazení vědecké kontinuity oboru ovlivnilo české
dějepisectví devadesátých let v několika rovinách. Zejména představitelé
starší a ojediněle i střední badatelské generace publikovali tehdy zásadní
syntetické a monografické práce z českých dějin, které zcela či aspoň v koncepci
vznikaly ještě před rokem 1989 na oficiálních pracovištích i mimo ně. Díla o
počátcích přemyslovského státu, o dějinách doby lucemburské, o husitské
revoluci, o vládě Jagellonců, o hmotné kultuře raného novověku, o
česko-německých vztazích ve 20. století a o dějinách Moravy znamenají důstojné
završení dosavadního českého bádání a některá z nich představují cenný přínos i
pro obecné dějiny. Mnozí z tvůrců těchto děl dokázali v krátké době na
univerzitách navíc vychovat své žáky a pokračovatele, kteří se hlásí k jejich
vědeckému odkazu. Na vědecké dílo svých učitelů však zpravidla kriticky
navazují z nových teoretických a metodologických pohledů.
4) Po celá devadesátá léta se českým historikům nabízela
řada příležitostí k prolomení dosavadní izolovanosti historického bádání a k
navázání osobních i institucionálních vazeb se zahraničními badatelskými
centry. K žádoucímu, leč velmi pomalému překonávání bohemocentrismu přispěla
řada mezinárodních konferencí a několik vědeckých projektů, které vycházely z obecně
formulovaných témat evropského dějepisectví a usilovaly o komparativní přístup.
Cenné metodologické a interpretační zkušenosti si přiváží ze zahraničních
univerzit v současnosti zvláště mladá vědecká generace, která hledá méně masové
a současně více diskusní formy vědecké komunikace (kolokvia, workshopy apod.).
5) Navzdory mnoha pokusům nedošlo v posledním desetiletí
v české historické vědě k významnějším teoretickým a metodologickým
diskusím (řada cenných podnětů dlouhodobě vychází především z CEFRESu). Až na
několik příležitostných výjimek neproniknul tento způsob vědecké komunikace
nijak významněji ani na stránky odborných časopisů vydávaných v České
republice, kterých je dnes snad víc než tvůrčích historiků a historiček
dohromady. Některé časopisy se tematicky a generačně v zásadě uzavřely, jiné
trpí nedostatkem kvalitních příspěvků. Malý zájem o teoretické otázky vlastního
oboru způsobovala v devadesátých letech u části historiků nevyslovená skepse k
jakýmkoliv autoritativním metodologiím a nechuť (často s příměsí neschopnosti)
opouštět osvědčená schémata pozitivistické historiografie. Domácí dějepisectví
těžkopádně reaguje na evropské diskuse teoretického charakteru, neboť podstatná
část badatelů není o nich ani v náznacích informována (pravidelných oddílů o
přehledech bádání evropské historiografie je v našich odborných časopisech jako
šafránu; pokud jsou, není je začasté ani čím naplnit). I když čestné výjimky
potvrzují pravidlo, k teoretickým a metodologickým úvahám nejsou v řadě případů
vedeni ani studenti historie na univerzitách, kde v krajním případě je
pěstování kritického myšlení nahrazováno memorováním politické faktografie.
Medvědí službu v této souvislosti sehrává i publicistika, neboť snahy o
kritickou reflexi minulosti na stránkách novin jsou nejen povrchní, ale
především nesou všechny znaky mocensky podmíněných kampaní, osobních i
generačních záští, přičemž do nich vstupuje neustále stejná skupina kolegů a
kolegyň, jejichž předem očekávaná výpověď obsahuje rituálově se opakující symboliku,
jež zevšedněla.
6) I přes dosažený pokrok trpí vědecké knihovny všech
úrovní v České republice trvalým nedostatkem odborné literatury ze zahraničí
(včetně základních odborných časopisů). Tuto skutečnost nemohou zachránit ani
opožděné překlady dnes již klasických děl evropského dějepisectví do češtiny.
Chce-li český historik rychle, včas a pravidelně sledovat aspoň základní
zahraniční novinky svého oboru, musí nejméně jednou až dvakrát za rok navštívit
univerzitní knihovnu západně od našich hranic a podstatnou část svého pobytu
strávit u kopírovacího zařízení.
7) I letmým pohledem na badatelské výsledky posledního
desetiletí lze poznat, že vedle pozoruhodné, leč stárnoucí medievistiky se
rychlým tempem rozvíjelo bádání o dějinách raného novověku a především studium
dějin 20. století. Spíše na okraji pozornosti badatelů zůstával zájem o 18. a
první polovinu 19. století. Ideologií nezatížené studium moderních dějin
(zvláště po roce 1945) si muselo nejprve zcela nově vytvořit svou organizační
strukturu, konstituovat se jako nový obor a orientovat rozhodující pozornost na
zpřístupňování pramenů. Naopak strukturálně pojaté dějiny raného novověku se
stále častěji stávají v českém dějepisectví prostorem k ověřování nových
metodologických přístupů s důrazem na dějiny mentalit, historickou antropologii
a každodennost. Reflexi českého bádání v zahraničí znesnadňuje prezentace
výsledků v českém jazyce. S výjimkou nejnovějších dějin se velmi pomalu v
uplynulém desetiletí rozvíjela ediční práce. Zpřístupňování středověkých a raně
novověkých pramenů v moderních edicích postupuje velmi pomalu a v některých
případech se táhne již více než sto let bez naděje na brzké ukončení.
8) Proměnu v posledním desetiletí začaly prodělávat
moderně pojaté regionální dějiny. Analytické studium regionálně zakotvených
společenských struktur a institucí poskytuje nové interpretační možnosti při
teritoriálním výkladu dějin země, popř. jiných vyšších celků. Současně se
region stává modelovým východiskem k ověření vědeckých teorií, metod a heuristických
přístupů k interpretaci obecných témat vědeckého výzkumu.
9) Někteří historikové zvláště střední generace se v
devadesátých letech dočasně odklonili od základního vědeckého výzkumu a svou
pozornost věnovali nejrůznějším formám popularizace výsledků vědeckého bádání.
Vedle hodnotných encyklopedií stojí za připomenutí zejména alternativní
učebnice dějepisu a televizní cykly vybraných kapitol českých dějin, jež se
setkávají s pozitivním ohlasem kulturní veřejnosti.
10) Navzdory mnoha pozitivním změnám doprovází řada
závažných problémů výchovu mladé generace historiků a historiček na českých,
moravských a slezských univerzitách. I když mezi jednotlivými historickými
ústavy a katedrami pochopitelně panují značné rozdíly v jejich vědecké i pedagogické
úrovni, lze kriticky upozornit aspoň na několik nedostatků obecnější povahy:
a) Mnohé studijní
programy jsou trvale zatíženy přehledovými kursy národních a odtrženě od nich i
světových dějin, které nepodněcují rozvoj samostatného myšlení budoucích historiků.
Metodologicky a teoreticky zaměřené semináře diskusní povahy stále ještě
představují ve studijních programech univerzit spíše výjimku. Některé diplomové
práce jsou zadávány tak, že jejich autoři předkládají jako výsledek svého úsilí
pouhý popis studovaného pramene, v lepším případě mozaiku vzájemně spojených
faktů. U studentů se tradičně ověřuje hloubka paměti, nikoliv schopnost
logického úsudku a interpretace, neboť se po nich velmi málo u běžných atestací
vyžaduje písemná forma sdělení.
b) Trvalým nešvarem našich univerzit, který se ovšem
netýká jen přípravy historiků, je nedostatečná úroveň komunikace mezi pedagogem
a studentem, a to především kvůli časovému zaneprázdnění vysokoškolských
učitelů činnostmi organizačními a hlavně „jinými“, jež jsou často bohužel
vynuceny nízkým mzdovým ohodnocením jejich práce. Ve zvláště extrémních
případech přichází i interní pedagog na katedru, kde má celý úvazek, jednou
týdně „odpřednášet“, aniž by měl čas a zájem individuálně s posluchači pracovat
v konzultacích, v archivech, při exkurzích (známé výjimky opět potvrzují
pravidlo!). Je nepochybné, že vzhledem k možnostem moderních informačních médií
bude v brzké době práce vysokoškolského učitele směřovat právě k rozmanitým
individuálním formám výuky a ke konzultačnímu způsobu práce s posluchači.
c) Řada talentovaných absolventů odchází mimo vystudovaný
obor, který jí nemůže poskytnout uplatnění a sociální jistoty. Univerzity zatím
jen málo reagují ve svých studijních programech na to, že podstatná část
budoucích historiků, historiček, učitelů a učitelek dějepisu bude hledat
zaměstnání mimo svou specializaci, kde vzhledem ke svým komunikačním,
interpretačním, jazykovým a kulturním předpokladům najdou (a mnozí již našli)
zajímavé pracovní možnosti. Jelikož tento trend se bude nepochybně prohlubovat,
velmi naléhavě vyvstává potřeba výraznější diverzifikace studijních programů
historie (i příbuzných malých oborů), jež by odpovídaly univerzálním
společenským potřebám 21. století, a nikoliv pohledu kabinetní vědy z konce 19.
věku.
d) Navzdory kritickým výtkám však v devadesátých letech
historikové a historičky nejmladší vědecké generace na sebe dokázali již
výrazně upozornit – na pravidelných konferencích studentů historie, kritickými
recenzemi v denním tisku nebo metodologicky podnětnými studiemi či již prvními
monografiemi a edicemi. Zcela samozřejmě není nejmladší vědecká generace ve
svých názorech na dějiny jednotná, jak se leckdy toporně předstírá. Zatímco
někteří až nekriticky přejímají metodologické inovace zahraničních
historiografií a vytýkají domácímu dějepisectví strnulost, stačí jiným kulturně
historický popis ve stylu zakladatelů české kulturní historie. Zatímco jedni
jsou hyperkritičtí ke svým učitelům, dokáží jiní být také kritičtí, navíc s
nimi spolupracovat a podílet se na kontinuálním budování smysluplných vědeckých
škol a badatelských center s návazností na vědecký provoz v zahraničí.
Zatímco jedni si libují ve vytváření teoretických konstrukcí bez systematického
studia nových pramenů, druzí se utápějí v pramenech bez odpovídající teoretické
a metodologické reflexe. Všechny tyto a snad i mnohé další tváře má nastupující
vědecké pokolení české historické vědy. V tom se příliš neliší od svých
vrstevníků v zahraničí.
e)
Jednu z nových forem komunikace, která není zatím v České republice příliš
rozšířena, mohou představovat pracovní setkání mladých badatelů z různých
domácích a zahraničních univerzit. Při podobném diskusním setkání, jako je
právě toto v Českém Krumlově, spojuje účastníky zvolený metodologický přístup k
tématu jejich zájmu (historická antropologie), nikoliv badatelské téma samotné,
jak bývá běžně zvykem na konferencích, které probíhají podle tradičního scénáře
a jejichž skutečné vědecké poslání se zpravidla rozplyne v maratónu obsáhlých
referátů, které se organizátorům snesly na stůl. Workshop vyžaduje především
důkladnou vědeckou a organizační přípravu na vlastní jednání, která spočívá
nejen ve formulaci cílů zasedání, uvážlivém výběrů referentů, moderátorů a
diskutujících, ale také ve včasném rozeslání tezí jednotlivých krátkých výstupů
všem pozvaným účastníkům a ve vypracování harmonogramu diskuse. Těžištěm
workshopu tedy nejsou referáty, s jejichž tezemi se účastníci mohou
seznámit s patřičným předstihem před konáním akce, ale naopak řízená diskuse k
teoretickému a heuristickému pojetí témat, která vycházejí přibližně ze
stejného metodologického rámce. Nakolik českokrumlovský workshop o historické
antropologii splní své poslání, posoudí účastníci tohoto jednání z univerzit ve
Vídni, Brně, Českých Budějovicích, Olomouci a Praze.