Doc. Dr. Milena Bartlová
(FF MU Brno a PedF UK Praha)
Diferenciace bakalářského a magisterského
stupně studia dějin umění jako šance pro obohacení výuky
(přepracovaný
text diskusního příspěvku na 4. historickém diskusním fóru 7. 11. 2001)
Jsem
přesvědčena, že všichni ti, kdo se nyní radují, jak vyzráli na hloupé byrokraty
a ubránili se zavedení bakalářského studia, budou dříve či později okolnostmi
stejně přinuceni je zavést. K výhodám takového uspořádání počítám jak
skutečnost, že bude znamenat pro studenty více – nikoli méně - práce nežli
dosavadní model, tak zejména to, že poskytuje důstojnou možnost pro ty
studenty, kteří nestačí náročnějším požadavkům, jak ukončit jednu etapu života
a přeorientovat se jinam, kde jim bude kynout větší naděje na úspěch.
Stejně
jako v ostatních historických oborech je naprosto jasné, že
v dějinách umění nelze prostě přeříznout stávající programy po 6. semestru
(a skončit bakalářské studium např. rokem 1500), takže debatu o odborně podložené
konstrukci bakalářských programů považuji za jednu z nejaktuálnějších
otázek českých historiků. Je při ní třeba, podle mého názoru, brát v úvahu
zejména tyto okolnosti:
1.
vysoké školy nemají a ani nemohou mít žádnou efektivní
možnost ovlivnit, jaké kvalifikační požadavky na jednotlivé pracovní pozice
si zformulují zaměstnavatelé, včetně Ministerstva školství. (Jako příklad lze
uvést, že Národní galerie v Praze letos přijala na místo kurátora starého
umění s pracovní smlouvou na sobu neurčitou studenta, který neukončil
bakalářské studium.) Proto by se vysoké školy vůbec neměly zabývat úvahami o
tom, pro jaké konkrétní zaměstnání své absolventy připravují, ale nabízet
takové programy a zvážit rozumné možnosti jejich vzájemné prostupnosti a
otevřenosti, aby si student – coby dospělý člověk s odpovědností za
vlastní život – mohl vytvořit takový profil, s jakým na trhu práce uspěje. Hodnotit jednotlivá pracoviště
podle úspěchu absolventů, jak navrhuje Petr Čornej, je ovšem jedním z mála
nesporných a nestranných kritérií a nemýlím-li se, v zahraničí se
provozuje. Jiná otázka jde, zda se studenti při výběru katedry řídí spíše
takovými kritérii nebo spíše subjektivními pocity o jejich „prestižnosti“.
2.
Je třeba se smířit s tím, že historické obory,
a pro dějiny umění to platí zejména, patří mezi ty, jež budou – zejména
v bakalářském stupni - spíše studovány pro rozšíření osobního obzoru a
obohacení vlastního duchovního života nežli proto, aby absolventi počítali
s doživotním zaměstnáním v tomto oboru. (Nedávno jsem se ptala 16
studentů výběrového semináře 4. ročníku, kolik z nich počítá, že se bude
dějinami umění živit – byli to dva, a dva další si ještě nebyli jisti.)
Zdůrazňuji, že v tom vidím spíše projev vysoké hodnoty a prestiže těchto
oborů, nežli jejich degradaci.
3.
V této souvislosti ale také vzhledem ke zcela
volné prostupnosti magisterských studijních oborů (může se sem hlásit bakalář
jakéhokoli jiného oboru) je třeba odpovědně zvažovat různé varianty nabídek
dvouoborových studijních programů i požadavky různých stupňů zkoušek.
K rozumnému výsledku nelze dospět ani kutilstvím ani přebráním cizího
modelu, ale pouze širokou diskusí v odborné veřejnosti.
4.
Diferenciace mezi oběma stupni studia souvisí
neoddělitelně nejen s možnostmi využití otevřenějších forem výuky namísto
dosavadních monologických či nadřazených, ale zároveň i s důsledky konců
platnosti velkých historických příběhů.
5.
V dějinách umění je zvláště důležité, že české
dějiny vůbec nelze pochopit bez přiměřené znalosti evropského, resp. světového
vývoje (osobně si myslím, že totéž platí i o tzv. čistých dějinách, ale jako
neodborník se to neodvažuji kategoricky tvrdit). Té nelze nabýt bez dostupnosti
potřebných publikací (kterou limitují finanční možnosti vysokých škol),
většinou v německém jazyce (což zase limituje studenty neznalé tohoto
jazyka); potřeba exkurzí do zahraničí zůstává bohužel mimo reálný obzor našich
škol. Tam, kde neexistují dostupné publikace k požadovanému předmětu, je
katedra podle mého názoru povinna !nabídnout přehledovou (kurzovní) přednášku,
která by ale měla zahrnovat soustavná srovnání různých metodologických
výkladových vzorců konkrétních témat. Tam, kde je dostupných publikací
dostatek, lze namísto toho nabízet leccos jiného, třeba výklad postupující
zpětně od současnosti ke kořenům vybraného problému apod.
Domnívám
se, že úspěšná konstrukce bakalářského programu bude zahrnovat požadavek, aby
student byl povinen složit zkoušky (přirozeně nikoli „povinen navštěvovat
přednášky“!) z celého průběhu dějin umění evropského kulturního okruhu
(zhruba od antiky do poloviny 20. století), tzn. bezpečně znát základní
fakta a jejich dějinnou souvislost. Rozumnému vymezení toho, co je základní,
musí vyhovět zejména kritéria bakalářské zkoušky. Ve cvičeních či seminářích
nemusí být kladen důraz na „řemeslo“, ale na osvojení si vztahu mezi „viděním“
a „věděním“ a na schop! nost kriticky porozumět uměleckohistorickým textům, což
platí mutatis mutandis i pro písemnou bakalářskou práci.
Teprve
magisterský stupeň je místem, kde si student osvojí analytické i interpretační
postupy, „řemeslo“ svého oboru, zpravidla v souladu s metodologickým
postojem vyučujícího, kterého si vybral pro svou specializaci. Osobně považuji
„tutorský“ přístup, tj. osobní konzultaci pedagoga se studentem, nejen za
samozřejmou vlastní formu doktorského studia,
ale za vhodný zpravidla i při přípravě diplomové práce.