Václav
BŮŽEK
(Historický ústav Jihočeské univerzity)
Historická věda na
mimopražské univerzitě ve středoevropském kontextu
Když
jsem si připravoval toto sdělení, o které mne jménem organizačního výboru
historického diskusního fóra požádal Vladimír Urbánek, vzpomněl jsem si na
slova jednoho staršího kolegy, jehož vědecké a pedagogické erudice si nesmírně
vážím. Ta slova, která nejsou v historické obci neznámá, s nadsázkou vypovídají
cosi o tom, že když historik z "venkova" jede do Prahy, měl by si
nejprve u dobrých přátel v hlavním městě zjistit, kdo s kým právě mezi
pražskými historiky "mluví" či "nemluví" a teprve pak začít
jednat, aby vzápětí poznal, že mimo Prahu stejně není žádný "život".
I když o pravdivosti první části výroku jsem se už přesvědčil na vlastní kůži
mnohokrát, jeho druhou část nesdílím. Pokusím se tedy aspoň naznačit, že
historická věda, pěstovaná v regionech, může za určitých podmínek držet krok s
vědeckou a pedagogickou prací centrálních institucí domácích i zahraničních;
leckdy ji může dílčími pohledy dokonce obohatit, což pochopitelně platí i
naopak. Nepřišel jsem tuto organizační základnu historického bádání obhajovat,
ba ani zatracovat. Rád bych pouze sdělil svůj názor, tedy názor vysokoškolského
učitele působícího převážně v regionu, který se možná může lišit od pohledu
pražského či jiného.
Vznik
nových univerzit v Čechách, na Moravě a ve Slezsku byl počátkem devadesátých
let jedním z viditelných projevů politicky zamýšlené decentralizace
vysokoškolského studia a vědeckého bádání. Studijní programy historických oborů
učitelského i neučitelského zaměření, o něž je mezi maturanty stále obrovský
zájem, se měly v rámci těchto univerzit pěstovat na pracovištích, která
přináležela k pedagogickým či filozofickým fakultám, s odstupem času i k fakultám
humanitních studií nebo se přetvářela v samostatné vysokoškolské ústavy. V
krátké době přibylo ke třem tradičním univerzitám (Praha, Brno, Olomouc) a
jejich jedenácti stávajícím i nově zřizovaným historickým ústavům (katedrám)
dalších osm nových univerzitních pracovišť v regionech, která nabízejí řádně
akreditované bakalářské, magisterské a ojediněle i doktorské studijní programy
různých oborů historických věd. Pět takových pracovišť vzniklo z dřívějších
dějepisných kateder na někdejších samostatných pedagogických fakultách (České
Budějovice, Hradec Králové, Ostrava, Plzeň, Ústí nad Labem). Další tři
mimopražská pracoviště byla v zásadě vybudována na zeleném drnu; v některých
případech s počátečním odborným zázemím v regionálních muzeích či jiných tamních
institucích (Liberec, Pardubice, Opava).
Zatímco
v Čechách lze učitelskou a leckde i neučitelskou historii studovat na šesti
pedagogických fakultách a obě uvedená zaměření na jediné fakultě filozofické,
jsou poměry na Moravě a ve Slezsku zcela opačné. Historie se tam studuje na
čtyřech filozofických a jediné pedagogické fakultě. O tom, že důsledky takové
regionálně nevyvážené decentralizace nutně vedou v lepším případě k záměně
základního poslání obou původně odlišně definovaných fakult, nemůže být pochyb.
K budoucím učitelům dějepisu základních a středních škol se začasté přistupuje
jako k příštím vědcům. Budoucím odborným historikům se leckde dostává naopak
takové vysokoškolské přípravy, kterou by spíše uvítal zájemce o učitelské
povolání. Jelikož mezi studijními programy historických oborů filozofických a
některých pedagogických fakult bohužel nejsou zásadní rozdíly, odcházejí mnozí
absolventi učitelského studia zvláště v regionech do archivů, muzeí, knihoven,
ústavů památkové péče, sdělovacích prostředků i do managementu, kde mohou velmi
dobře uplatnit své historické vzdělání, někteří jedinci zůstávají na
univerzitách a věnují se vědecké a časem i pedagogické práci. Vzhledem k
vyžadované učitelské kvalifikaci je přístup absolventů odborného studia historie
na místa učitelů dějepisu státních základních a středních škol přece jen méně
častý a bývá zpravidla podmíněn doplňkovým pedagogickým studiem. Navíc je třeba
vzít v potaz i tu skutečnost, že do praxe odcházejí absolventi bakalářských
studijních programů různých historických oborů, kteří leckdy obsazují místa
historikům a historičkám s magisterskými diplomy.
V
blízké budoucnosti se podle mého názoru uvedené protikladné tendence na trhu
práce absolventů studijních programů historických oborů ještě prohloubí, neboť
již v dnešní době podle hrubých odhadů ročně opustí brány našich univerzit na
600 až 700 absolventů s magisterským diplomem učitelského či neučitelského
studijního programu historických oborů. Více šancí na získání místa v šíře
pojatém oboru a stále častěji i mimo něj by měli mít, soudě aspoň teoreticky,
"univerzálně" připravení absolventi, kteří prokáží schopnost
samostatného myšlení a vysokou míru odborné flexibility. Tyto kompetence
zásadního významu v konzervativních metodách vysokoškolské výuky však ještě
veskrze nezdomácněly. Na druhé straně si ovšem velmi dobře uvědomuji, že takové
pojetí vysokoškolské přípravy neposkytuje kvalitní východisko k žádoucí vědecké
specializaci doktorských studijních programů, které jsou v dnešní době již také
decentralizované na mimopražských univerzitách, neboť některá pracoviště v
regionech jsou schopna doktorandům nabídnout konkurenceschopnou specializaci, a
to v závislosti na převažujícím vědeckém profilu tvůrčích osobností ústavů či
kateder. Svým významem klíčová problematika přípravy mladých vědeckých
pracovníků historických oborů, od níž na tomto místě vědomě odhlížím, by se ve
své složité celistvosti mohla stát námětem příštího diskusního fóra. Prvořadou
pozornost by si ostatně zasloužila výuka historie jako celek.
Limitujícími
prvky rozvoje nových historických pracovišť v regionech, podobně jako i na
tradičních univerzitách, se staly nedostatečné možnosti státního rozpočtu.
Nechci mluvit o platech, kolejích či investicích. Sám vím, že velmi dobře technicky
vybavené pracoviště v regionu dnes není žádnou výjimkou. Pořízení takového
vybavení závisí především na úspěšné politice v domácích a zvláště zahraničních
grantových agenturách. Rozvoj nových historických pracovišť zpomaluje
"finanční rivalita" humanitních, uměleckých, přírodovědných a
technických oborů pěstovaných na jedné univerzitě a v neposlední řadě
nedostatek kvalitních vysokoškolských učitelů s dlouhodobě průkaznými a
konkurenceschopnými výsledky vlastní vědecké práce a se zahraničními vědeckými
zkušenostmi. Evaluační mechanismy při hodnocení kvality jednotlivých pracovišť
zpravidla selhávají. Jestliže v zásadě chybějí jednoznačná kritéria k jejich
posuzování, potom se hodnocení pracovišť začasté omezuje na počítání docentů a
profesorů. To pochopitelně vedlo a stále vede k tomu, že na některá unáhleně
zřízená pracoviště nově vzniklých univerzit v regionech začali z centra
dojíždět vysokoškolští učitelé, leckdy s nejvyššími vědecko-pedagogickými
hodnostmi, jejichž přítomnost měla být zárukou zdárné akreditace na straně
jedné a vítaného "přivýdělku" na straně druhé. I když krátkodobě
nelze proti takové strategii budování pracoviště jistě nic namítat, z hlediska
dlouhodobého vývoje je taková situace neudržitelná. Vždyť stačí delší nepřítomnost
jednou týdně přijíždějícího učitele a provoz leckteré katedry je doslova
ochromen, neboť nemá kdo přednášet, konzultovat diplomové práce či zkoušet u
státnic. Jsem přesvědčen o tom, že tudy cesta rozhodně nevede. Vysokoškolskou
výuku v centru ani v regionech nelze dlouhodobě vměstnat mezi jízdní řády. S
posluchači je třeba individuálně pracovat v konzultacích, archivech či při
exkurzích, a to zvlášť dnes, kdy frontální formy "anonymní" výuky by
měly být nahrazovány kontaktními semináři a konzultacemi, tedy formami méně
anonymními, více individuálními, ze kterých mohou těžit právě pracoviště s
menším počtem posluchačů v regionech. Má-li se historické pracoviště na nově
vzniklé univerzitě dlouhodobě zdárně rozvíjet, musí být jeho těžištěm
každodenní vědecká a pedagogická práce interních pracovníků v hlavním pracovním
poměru a nejlépe s celým úvazkem. Vše ostatní lze považovat za přátelskou
službu či za vítané rozšíření jednorázové nabídky výběrových přednášek pro
studenty. To samé ostatně platí o rozvoji pracovišť v centru.
Ze
zkušeností vím, že při budování profilu pracoviště je třeba spoléhat především
na výchovu vlastních vysokoškolských učitelů. I když tento stav není
pochopitelně ideální, to vůbec nezastírám, za současné situace, kdy i
historické ústavy v centru nejen z finančních příčin citelně zápasí s udržením
přiměřené personální kontinuity a skladby vysokoškolských učitelů, jiná cesta
zřejmě není. Malý počet mladých vědců, kteří vystudovali v cizině, se z
prestižních a hlavně finančních důvodů až na pár výjimek do regionu zřejmě
nepohrne. Přesto jsou však obory (zvláště medievistika, pomocné vědy
historické), kde pracoviště v regionu ještě dlouho budou spoléhat na pomoc
tradičních univerzit, i když právě tyto obory i v celostátním měřítku povážlivě
"stárnou". Řešení nabízí spolupráce se zkušenými archiváři středního
věku, kteří mají vědecké a pedagogické ambice, jak se to osvědčuje v Ústí nad
Labem, Českých Budějovicích a snad i jinde. Aby si nově vzniklé univerzitní
pracoviště v regionu mohlo postupně vychovávat vlastní vysokoškolské učitele s
vědeckými a pedagogickými hodnostmi, musí nejprve veřejně prokázat takový
vědecký profil, který mu umožňuje svěřit doktorské studijní programy, od
jejichž (ne)úspěchu se časem (ne)mohou odvíjet práva habilitací a profesorských
řízení.
Historické
katedry či ústavy na nových mimopražských univerzitách počátkem devadesátých
let v zásadě nemohly navázat na předchozí badatelskou kontinuitu, protože až na
pár známých výjimek ze starších dějin tam žádná smysluplná vědecká posloupnost
prostě nebyla či nepřekračovala hranice lokálního významu. Někdejší samostatné
pedagogické fakulty a jejich dějepisné katedry, které vytvořily základ
historických pracovišť některých nových univerzit, byly v době normalizace
podřízeny tvrdému ideologickému tlaku ze strany krajských politických orgánů a
jejich komisí regionálních dějin. Skutečná historická věda se tehdy spíše
pěstovala v některých archivech a muzeích. V jejich prestižních sbornících
publikovali a na konference tam přijížděli i badatelé z centra, jak je
všeobecně známo. Se společenskými změnami se archivy i některá muzea v
regionech od počátku devadesátých let přednostně musely soustředit na
vyřizování vzrůstající úřední agendy a na poskytování služeb veřejnosti. Až na
věhlasné výjimky se systematická vědecká práce v těchto regionálních
institucích v zásadě dostala na vedlejší kolej, i když ani toto tvrzení neplatí
bez výhrad. Některá muzea a archivy sehrávají v regionech nezastupitelnou
odbornou roli při studiu lokálních dějin, jakkoliv začasté v nich chybí reflexe
širšího dějinného kontextu. Na druhé straně je třeba zdůraznit, že ne všechna
historická pracoviště nově vzniklých univerzit se v průběhu devadesátých let
stala přirozenými středisky historického bádání v regionu. V některých oblastech
si klíčové postavení udržely právě archivy či muzea. Výsledky odborné činnosti
jejich pracovníků jsou uznávanější než produkce historických kateder tamních
univerzit. I tato skutečnost pochopitelně přispívá k přirozené diferenciaci
mimopražských pracovišť.
Utváření
vědeckého profilu historických pracovišť všech nově vzniklých mimopražských
univerzit se aspoň v rovině reklamních proklamací odráželo od
"moderně" pojímaných regionálních dějin. Skutečně dosahované výsledky
se však pohybují v širokém rozpětí od pozitivistického popisu lokální
faktografie až k analytickému studiu dějin regionálně zakotvených společenských
struktur a institucí. Právě druhá z uvedených rovin poskytuje nové
interpretační možnosti při teritoriálním výkladu dějin země, popř. jiných
větších celků. Současně se region stává modelovým východiskem k ověření
vědeckých teorií, metod a heuristických přístupů k interpretaci obecných témat
vědeckého výzkumu. Takový metodický přístup ostatně představuje jeden z vědecky
nosných směrů současné evropské historiografie.
Díky
přeshraničním výzkumům směřujícím do společnosti Saska, Bavorska, Horních a
Dolních Rakous, Kladska či polské části Slezska, v domácí i zahraniční odborné
literatuře zaznamenaných, se některé badatelské projekty, které vycházely
převážně z regionálních heuristických východisek a podmínek, časem napojily na
srovnávací výzkumy sociálních a kulturních dějin ve střední Evropě. Patří sem
studium společenských struktur ve středoevropském prostoru, výzkumy
šlechtických rezidencí a životních cyklů, bádání o hmotné kultuře měšťanských
domácností či o modelech neinstitucionálního chování, abych zmínil aspoň
některé projekty z raného novověku, které jsou mému badatelskému zaměření
nejbližší. Právě takové dlouhodobé vědecké projekty, do kterých jsou zapojováni
diplomanti i doktorandi, přispívají k žádoucí profilaci vědeckého zaměření
historických pracovišť aspoň některých nově vzniklých mimopražských univerzit.
Tato pracoviště nemohou z vlastních zdrojů pokrýt nejširší spektrum vědecké specializace
historických oborů. Ostatně soudím, že jim to ani nepřísluší. Ve své vědecké a
následně pedagogické činnosti mohou naopak nabídnout středoevropský rozměr
moderně vnímaných regionálních dějin, tedy vědeckou specializaci, která dokonce
za určitých podmínek, jak už bylo řečeno, může podstatně ovlivňovat obecný směr
bádání a znamenat přínos pro historickou vědu v příští sjednocené Evropě
"regionů". Taková vědecká profilace, která je v zásadě založena na
základním výzkumu, ovšem nemůže ležet na bedrech jedince, ale měla by vycházet
z organizované a řízené práce nepočetného vědeckého týmu.
Aspoň
ve svém okolí jsem se nesetkal s tím, že by podobně vymezená témata, která
vycházejí z regionů a směřují k obecně formulovaným otázkám evropské
historiografie, ať jsou to ku příkladu dějiny elit, moci, chování, represe,
komunikace, přechodových rituálů, kulturního transferu, gender studies či třeba
reflexe jinakosti a řada dalších, byla nezajímavá pro mladé historiky a
historičky, kteří mají zájem o práci na mimopražských univerzitách. Pokud má
takové propojení výzkumu, jenž je vzhledem ke své mezioborovosti nemyslitelný
bez součinnosti a leckdy i přímé spolupráce s archiváři, pracovníky muzeí i
památkové péče, pravidelnou publikační a konferenční základnu, pak otevírá
cesty ke komparativně vedeným projektům do zahraničí, k zahraničním pobytům, k
výměně odborné literatury, k pořádání mezinárodních sympozií a workshopů i ke
grantovým prostředkům na mzdy, provoz i na tisk. Ostatně do Drážďan, Lipska,
Řezna, Norimberka, Pasova, Lince, Vídně, Vratislavi či Krakova není z
regionálně položených univerzit daleko. Tamní univerzitní knihovny mohou
zájemcům z České republiky poskytnout novou literaturu a časopisy v takové
míře, kterou jim rozhodně nenabídne žádná knihovna v Praze. Naznačená
organizace dlouhodobě koncipované vědecké práce pochopitelně poskytuje
perspektivy nejen tvůrčím týmům univerzitních pracovníků bez rozdílu věku, ale
dává řadu podnětů i ostatním historickým pracovištím v regionu, která je více
či méně využívají.
Kromě
dlouhodobě nosného zaměření vědecké práce a aspoň základních finančních jistot
však musí jakýkoliv člen takového vědeckého týmu na univerzitě, včetně
začínajících asistentů, mít pocit, a to bych chtěl podtrhnout, že je
plnoprávným členem kolektivu ústavu či katedry a především že může (musí) svými
názory, jakkoliv jsou kritické, ovlivňovat pedagogickou i vědeckou koncepci
pracoviště, na němž se rozhodl, že bude působit. Předpokladem kontinuálního
budování smysluplných badatelských center je právě onen koncepční dialog. Má-li
přinášet plody a nikoliv jen prázdné výkřiky v denním či odborném tisku, musí
být veden napříč všemi věkovými, hierarchickými či hodnostními strukturami
pracovišť, kterých se týká, a v případě potřeby i dalších akademických orgánů
(vědeckých rad, senátů a kolegií). Mám to štěstí, že na obou mimopražských
univerzitách, kde přednáším, jsem měl možnost se s takovým otevřeným přístupem
setkat.
Nejen
začínající vysokoškolští učitelé spatřují na svých názorově otevřených
katedrách a ústavech přirozené místo odborné komunikace a zdroj finančních
prostředků sociálního zaopatření. Jelikož mimo Prahu jsou možnosti k přivýdělku
v redakcích, novinách či v hromadění pedagogických a akademických úvazků
vskutku zanedbatelné, omezují se pravidelné příjmy na plat a na prostředky
získané z univerzitních, státních i zahraničních grantových agentur či nadací.
Jisté peníze navíc může začínajícím vysokoškolským asistentům přinést
středoškolská výuka (zejména cizích jazyků), která však odčerpává jejich čas na
badatelskou práci, a především postdoktorandské granty. I když se mzdové
ohodnocení jednotlivých kategorií vysokoškolských učitelů na různých
univerzitách odlišuje, nejsou tyto rozdíly nijak dramatické, jak se leckdy
uvádí. Výši platů na konkrétním pracovišti určuje především mzdová strategie
univerzity schválená akademickým senátem (dnes leckde i jednotlivých kateder),
kvalifikační struktura pracoviště, počet studentů připadajících na jednoho
učitele a koeficienty jednotlivých studijních programů. Zvláště vzhledem k
naposledy uvedenému kritériu je možné, že vysokoškolský učitel působící na
fakultě s převahou učitelských studijních oborů může pobírat vyšší plat než
jeho stejně graduovaný a stejně starý kolega, jenž přednáší na pracovišti s
převahou neučitelských programů, neboť programy učitelské mají nepatrně vyšší
koeficient a pracoviště, které je garantuje, získává logicky více peněžních
prostředků.
I když
zvláštní pozornost by si patrně zasloužila vědecká komunikace mezi centrem a
regionem, nastalo v této oblasti během poslední doby přece jen aspoň dílčí
zlepšení. Doklady o tom podávají skladby vědeckých rad fakult, redakčních rad
některých celostátních časopisů, složení odborných týmů grantových agentur a
akreditačních komisí, zastoupení odborníků v Českém národním komitétu
historiků, ve smíšených bilaterálních komisích i ve výboru Sdružení historiků
České republiky. To ovšem vůbec neznamená, že o činnosti těchto orgánů je k
dispozici dostatek informací. Jelikož uvedená grémia nejčastěji jednají v
Praze, tráví kolegyně a kolegové z regionů, dojíždějící na jejich zasedání,
mnoho hodin na cestách. Větší slabinu v oboustranné komunikaci, která se netýká
jen vztahu centra a regionu, však spatřuji poněkud jinde. Velmi bych se ku
příkladu přimlouval, aby skutečně všechny historické ústavy a katedry na svých
webových stránkách zveřejňovaly aktuální seznamy obhájených (zadaných)
diplomových či disertačních prací a řešené vědecké projekty. Neskromná přání
bych měl ovšem i směrem k regionům. Zatímco pozvolna ustala konferenční horečka
první poloviny devadesátých let, zrodilo se naopak tolik vědeckých časopisů a
sborníků, často ryze lokálního významu, kterých je dnes snad víc než všech
tvůrčích historiků a historiček dohromady. Jelikož je často není čím zaplnit
nebo se nedostává peněz na jejich vydávání, vycházejí nepravidelně. Už jejich
pouhá registrace je velmi obtížná. Velmi bych proto uvítal, pokud by renomované
regionální historické časopisy, vždy jeden pro určitý region, čas od času
věnovaly prostor jakýmsi bilančním studiím, v nichž by pověření autoři shrnuli
a komentovali bibliografii prací, které souvisejí s dějinami určitého regionu a
byly publikovány knižně i časopisecky. Připojit by ovšem mohli i souhrnné
poznatky o nových archivních pomůckách, výstavách či o činnosti památkové péče.
Za zvážení by jistě stálo i sjednocení citačních zvyklostí v poznámkovém
aparátu vědeckých periodik; znám časopisy i sborníky, které právem převzaly
citační úzus Českého časopisu historického.
Jestli
se v přítomném sdělení podařilo aspoň obecně nastínit některé organizační,
koncepční i finanční možnosti, jak dosáhnout toho, aby historické ústavy a
katedry na nově vzniklých mimopražských univerzitách byly
"regionální" pouze svou polohou a nikoliv výsledky vědecké či
pedagogické činnosti, naznačí vlastní vývoj těchto pracovišť. Ten si bez jejich
jednoznačné a konkurenceschopné vědecké profilace ve středoevropském kontextu,
podpořené týmovou prací, nedokážu dost dobře představit, chtějí-li ovšem zůstat
výzkumnými univerzitními ústavy či katedrami.