Petr ČORNEJ
(Pedagogická fakulta UK)

Vysokoškolské studium historie - jaké je a jaké by být mělo

Teze

OBECNÝ RÁMEC

1) Po roce 1989 a zvláště v posledním pětiletí se pronikavě změnila situace vysokých škol (dále jen VŠ). Hlavní příčinou je prudký nárůst počtu přijímaných studentů i změna právního postavení VŠ. Na většině společenskovědních fakult se zvýšené množství posluchačů projevilo vyčerpáním prostorových kapacit i administrativním a pedagogickým přetížením vysokoškolských učitelů, kterým se zúžil prostor pro pedagogickou a vědeckou práci, bez níž se kvalitní výuka neobejde. Jak by to vypadalo, kdyby se VŠ opravdu otevřely všem zájemcům, si lze jen obtížně představit, neboť uvažované školné by nezbytné náklady nepokrylo ani ve zlomku. Přitom finance na vysoké školství v reálu rok od roku klesají. Společenskovědním fakultám neprospělo ani znění platného zákona, který z VŠ učinil veřejnoprávní instituce. V řadě případů došlo k zmrazení, ba přímo poklesu mzdových prostředků, což bylo ale do určité míry způsobeno neprůhledným hospodařením příslušných fakult, z nichž některé jsou silně zadlužené. Hmotné zabezpečení učitelů je na řadě fakult VŠ více než nedůstojné, zvláště v případě mladé generace. Přitom plynulá generační obměna je jednou z podmínek vědeckého a pedagogického pohybu, bez něhož hrozí rutina a strnulost (učitelé v důchodovém věku mají ale všechny důvody na VŠ nadále působit - souběh platu, důchodu a nezřídka funkčních požitků je jistě příjemný, i když výkonnost klesá).

2) VŠ (ale i ústavy AV ČR i další pracoviště) jsou nadřízenými institucemi, v tomto případě Ministerstvem školství ČR a vládou, resp. jejími orgány, hodnoceny povýtce kvantifikačně (statisticky), nikoliv podle kvality. Nadřízené instituce zajímají počty studentů, počty doktorandů, počty profesorů a docentů, množství grantů, počty vědeckých publikací (třebaže jejich záplavu není možné zvládnout), nikoliv však jejich úroveň. Skutečná kvalita VŠ (resp. fakulty, ústavu, katedry) je ovšem přímo závislá na úrovni výuky, kterou nelze kvantifikovat. Kupř. představa, že profesor či docent jsou automaticky lepšími učiteli než odborný asistent, je chybná už v samotné konstrukci (mohl bych uvést nejméně deset případů, kdy je tomu opačně). Profesní uplatnění absolventů nikoho nezajímá, přestože ono jediné má jakousi vypovídací schopnost o odborné úrovni VŠ pracoviště; v liberálním a postmoderním věku je přece lhostejné, zda se člověk věnuje oboru, který vystudoval.

3) Důraz na kvantitu stupňuje přirozenou soutěživost až v řevnivost a směšné výkaznictví, neposkytuje prostor a čas k organickému vědeckému i pedagogickému růstu VŠ učitelů. Zapomíná se, že každá práce (tím spíše vědecká a učitelská) musí mít především pevné základy a nesmí se uspěchat. V honbě za vědecko - pedagogickými tituly jsme svědky až absurdních situací. Jednotlivé VŠ, fakulty i fakultní pracoviště projevují zřetelné tendence k sebeuzavřenosti i sebereprodukci a do spolupráce vstupují tam, kde necítí konkurenci a kde, lidově řečeno "ruka ruku myje". Udělování vědecko - pedagogických titulů docent a profesor na jednotlivých fakultách, resp. VŠ bývá často nesouměřitelné. Někde jsou vyžadovány k profesuře tři knižní vědecké publikace, které se tematicky nepřekrývají, jinde stačí upachtěný soubor článků (zveřejněných leckdy v regionálních časopisech a sbornících) s poukazem na organizační zásluhy dotyčného a jeho dlouholetou praxi. V poslední době se stalo hitem (nejen v našem oboru) podstupovat profesorská jmenovací a habilitační řízení v Banské Bystrici. Toto řešení sice není v rozporu se zákonem, ale při obecně známých požadavcích této VŠ hraničí s dobrým vkusem a vzbuzuje dojem programového obcházení nároků předních českých (a moravských) univerzit.

4) Univerzity v České republice ztratily postavení elitních škol, připravujících v pětiletém (resp. šestiletém) studiu špičkové a samostatně rozhodující tvůrčí pracovníky. Snaha dohnat v procentu VŠ vzdělaných lidí západní státy vede k snižování úrovně magisterského studia a k přesunu přípravy na tvůrčí činnost výhradně do doktorského studia, což u řady talentů vede k zbrždění jejich růstu. Politická podpora tzv. provinčním univerzitám výrazně limitovala možnosti Univerzity Karlovy a Masarykovy univerzity v Brně, pokládaných tradičně za nejprestižnější a srovnatelných v českých podmínkách s postavením elitních univerzit v anglosaském světě, Francii a Německu. Je otázka, zda si luxus neexistence elitních VŠ může relativně málo početná česká společnost dovolit.

SPECIFICKÝ RÁMEC OBORU

 Obecné danosti a souvislosti se přirozeně promítají též do výuky historie na VŠ.

1) Při současných požadavcích, které klade politická sféra na VŠ (tlak na co největší počet studentů a absolventů), zákonitě hrozí nebezpečí snižování úrovně studia. Ruku na srdce: řada dnešních posluchačů by před deseti lety nároky přijímacích a souborných zkoušek nesplnila. Současně ovšem vyvstává nebezpečí nadprodukce absolventů, marně hledajících uplatnění v rámci vystudované profese. Toto konstatování se týká či zakrátko bude týkat i frekventatntů doktorského studia. To je jistě jeden z důvodů, proč se stupňuje volání po zřizování nových historických pracovišť, včetně VŠ, které ale budou produkovat další a další historiky. Leckdy je tato snaha motivována rivalitou a osobními zájmy v regionech, kde by stačila jediná historická katedra, jindy pouze touhou přivydělat si k nedostatečné mzdě. Jsme tak svědky situace, kdy VŠ učitelé historie pendlují mezi různými fakultami a městy, aniž má jejich působení mimořádný přínos a je samotné fyzicky a psychicky vyčerpává na úkor badatelské i pedagogické práce. Jsou dokonce známy případy, kdy součet pracovních úvazků u jednotlivce činí 210 % (!). Zároveň tito lidé samozřejmě blokují místa svým méně šťastným kolegům. Kladu proto kacířskou otázku, zda česká společnost se svým snižujícím se počtem obyvatel opravdu potřebuje takové množství historiků, byť se řada absolventů zatím stále ještě uchytí v jiných profesích? Nebo snad mají přední odborníci obětovat svůj čas a energii nadměrné výukové zátěži jen proto, aby zamezili části populace "flákat se" po ulicích a fetovat?!

2) Nadprodukce historiků může být dočasně i relativní, neboť řada absolventů VŠ pohrdá kupř. učitelskými místy na základních školách (kde by bylo žádoucí kvalitu výuky pozvednout), ale např. i víceméně úřednickou prací v archivech. Osobně se domnívám, že by VŠ pracoviště neměla ve studentech budit falešný dojem, že pouze vědecká činnost v oboru je to jediné pravé; společnost potřebuje i schopné učitele dějepisu, archiváře, muzejníky atd. A v těchto profesích byl vlastní badatelský výzkum vždy něčím navíc k zaměstnání, které jeho nositeli poskytuje obživu.

3) Také pro VŠ učitele historie by mělo platit, že je v první řadě učitelem, který se především věnuje svým studentům. To může na skutečné úrovni činit pouze tehdy

 a) provádí -li základní výzkum a publikuje -li vědecké práce v rámci specializace, kterou vyučuje;

 b) má -li širší vědomostní zázemí než jen úzkou specializaci, se kterou při výuce na VŠ nevystačí;

 c) dokáže -li posluchače svým způsobem výuky zaujmout (odborníci, kteří to neumějí, by na VŠ učit neměli, neboť jejich úsilí přichází nazmar a je utrpením pro obě strany);

 d) věnuje -li se výuce soustavně, a nikoliv třikrát za semestr s tím, že dává přednost pobytům v zahraničí a na konferencích;

 e) umí -li se studenty navázat kontakt, což nejde bez jisté míry lidské otevřenosti;

 f) žije -li starostmi a povinnostmi školy, tj. účastní se kolotoče přijímacích, dílčích, souborných a státních zkoušek i jiných náležitostí (člověk, zaměstnaný na jiném pracovišti a učící dvě hodiny týdně, není plnohodnotným VŠ učitelem a vlastně neví, co tato činnost obnáší);

 g) je ochoten se studentům věnovat i mimo stanovené konzultační hodiny a v případě nadaných posluchačů rozvíjí jejich talent.

4) K tomu, aby výuka historie na VŠ byla úspěšná a uchovala si svou kvalitu, je zapotřebí vypracovat takový studijní plán, který by vytvářel pevnou osu (respektující zaměření pracoviště), případně provázanou s následným programem doktorského studia. To pochopitelně nevylučuje rozličné zaměření seminářů a graduačních prací, jde o to, aby skeletem studijního plánu prošli všichni posluchači a získali tak fundament, na němž mohou dále stavět. Proto se domnívám, že je vhodné, aby na zahraniční studijní pobyty nastupovali posluchači až ve vyšších ročnících, tj. poté, co bezpečně zvládnou základy oboru. Studenty nejvyšších ročníků je pak vhodné zapojovat do výzkumných úkolů, do učitelské praxe na základních a středních školách, případně do archivního provozu, nejlepší pak vést i k publikační činnosti.

5) Rozdíly mezi výukou na filozofických a pedagogických fakultách (resp. na učitelském a neučitelském směru) nemohou spočívat v míře zvládnutí faktografických znalostí (ty by měly být srovnatelné), nýbrž v zdůraznění specifik učitelské a odborné práce (i zde však platí, že ne každý, kdo vystudoval pedagogický směr, bude nutně dobrým učitelem, stejně jako ne každý absolvent vědeckého zaměření bude skvělým badatelem).

 Zárukou naplnění těchto požadavků je konzistentní kolektiv pracoviště (katedry), který musí stanovené nároky respektovat a současně ve své většině sdílet podobné názory na obor, takže po čase nerozpadne v soubor nekomunikujících sólistů.  ZÁVĚR

 Má - li si VŠ výuka historie uchovat svou vážnost a svůj kredit, nemůže jít cestou snižování nároků na vysokoškolské učitele a jejich posluchače. Vědomé i bezděčné podléhání tomuto trendu nás táhne do pekel, podobně jako bezduché naplňování výlučně kvantifikačních ukazatelů, honba (za často nesplněnými) granty, přemíra administrativy, dobré jenom pro ministerské úředníky, a vypjatá soutěživost. Rozhodujícími kritériemi úspěšnosti musí být náležitá provázanost vědecké a pedagogické práce, kvalita výuky i úroveň absolventů. K tomu je nutné vytvořit odpovídající podmínky pro působení vysokoškolských učitelů a studentů, včetně finančního zajištění. Netěšme se však bláhovou nadějí, že nám ke splnění těchto cílů pomohou slušně formulované, leč bezzubé petice. Na ně v této zemi nikdo nikdy neslyšel.