Jan HORSKÝ
(Filosofická fakulta UK, Fakulta humanitních studií UK)
Historie na vysokých školách - jak a k čemu?
Teze (část
II.)
V nedávné době jsem měl
příležitost vyslovit své názory o smyslu dějepisu.[1]
Při tom jsem - s Maxem Weberem řekněme - ideálnětypicky postavil proti sobě dva
mody dějepisného studia (dějezpytné práce): (1.) faktografický dějepis
a (2.) dějepis rozumivý (či interpretativní). Tyto dva typy dějepisu
odpovídají po mém soudu zčásti i určitým osobnostním typům či alespoň typům
lidského vztahování se ke světu. Rád bych na tyto úvahy navázal s ohledem na
způsob pojednávání dějepisu na vysokých školách. Nedomívám se, že to, co zde
budu říkat, je nějakým originálním moudrem. Naopak, myslím, že nemalou měrou
shrnuji tu více tu méně rozšířené názory.
Řekneme-li, že je zapotřebí
odkročit od upřílišněně faktografického pohledu směrem k dějepisu
interpretativnímu či rozumivému, musíme se začít tázat, jak rozumivý dějepis ve
vysokoškolské výuce pojednávat. Pokud jsou dějiny nazírány s převahou
faktografického modu (či paradigmatu), zdá se (ale je to po mém soudu jen velmi
klamné zdání), že existuje jakýsi nesporný obraz objektivního běhu dějin, který
lze přednášet a který lze i zkoušet. Jakmile však bude naše nazírání spíše v
modu rozumivého či interpretativního dějepisu, tento obraz ztratí své nesporné
rysy. Jak potom přednášet, není - soudím - takovým problémem, neboť je vlastní
každé skutečné profesorské osobnosti, že přednáší spíše "své" dějiny,
než dějiny "objektivní". Ale jak postavit celé studium dějepisu a jak
a co zkoušet?
Pokud hledíme na dějezpyt
především jako na interpretativní dovednost, shledáváme mnohem nápadněji než
při pohledu objektivisticko faktografickém, že dějezpyt se odvíjí podobně jako
i jiné odborné discipliny. Totiž, že se v něm objevují čas od času práce, které
mají pro další údobí bádání paradigmatický ráz. Některé studie[2]
dnes již se samozřejmostí s takovouto povahou dějepisu (analogicky s
Kuhnovým výkladem dějin přírodních věd) počítají. Je tak možné nalézt
určitý počet takovýchto paradigmatických dějezpytných studií (na mysli mám např.
Pekařovu "Knihu o Kosti" I, II, Kutnarovu "Sociálně myšlenkovou
tvářnost obrozeneckého lidu" či Macurovo "Znamení zrodu" z
českých prací; ze světových jmenujme alespoň kupříkladu Ginzburgovu studii
"Sýr a červi") a jejich rozbor jak po faktografické, tak ale
především po metodické stránce položit do základů vysokoškolského dějepisného
studia.
Důraz na rozumivý dějepis
nepopírá, že dějezpyt je dovedností pramenného dokladu, tj. není popíráním
existence možnosti dějezyptného "důkazu". "Důkazem"
zde však není myšlena jakási možnost nesporného positivního ověření
(typu přírodovědné empirie), nýbrž pramenná kontrola (či
kontrolovatelnost) našich interpretačních konstrukcí, tak jak o ní mluví
např. již Zdeněk Kalista (v "Cestách historikových") či nověji
a systematičtěji kupříkladu Roger Chartier.[3]
Zaměření vysokoškolské výuky
dějepisu (přednášky, cvičení, zkoušení) by se tak z oblasti sdělování a
memorování faktů (někteří kolegové si počínají asi tak, jako kdyby na katedře
astronomie přednášeli a následně i nazpaměť zkoušeli katalog stálic[4])
mělo přesunout do oblastí jiných: Jednak (1.) na znalost pramenného materiálu
(tzn. PVH, ale nejen to, také znalost např. ikonografických pramenů či beletrie
jakožto možného pramene), jednak (2.) různých diskursů, různých interpretačních
klíčů, jimiž jsou tyto prameny odemknutelné. Celistvost obrazu dějin,
bych chápal nikoli jako znalost nepřetržitého toku událostí, ale jako znalost
několika základních (je věcí dohody kolika a jakých) diskursů, v jejichž rámci
dějinám, resp. jednáním lidí v nich, rozumíme. Paralelnost diskursů odkazuje k
stanovení (opět konvencí) určitého vhodného okruhu paradigmatických děl.
Dovedl bych si představit
výuku dějepisu, jež by nebyla strukturovaná jako dějiny pravěku, starověku,
středověku..., nýbrž podle jednotlivých základních způsobů uchopení dějinné
látky, např.: dějiny náboženství, dějiny vědy, historická demografie, dějiny
makrostruktur, dějiny očima mikrohistorie...
Přijímací zkoušky byly a jsou
jedním z největších kamenů úrazu vysokoškolského studia dějepisu. Na FF UK byly
do roku 2000 zkoušky postaveny především na přehnaně podrobném faktografickém
testu (otázky typu: datum nástupu Kounice do kancléřského úřadu). Výsledky
tohoto testu rozhodovaly, zda uchazeč postoupí k ústnímu pohovoru, nebo ne.
Tímto způsobem se sice na obor historie na FF UK dostala řada velmi kvalitních
studentů, tento systém (pohybující se nejprv zcela v modu faktografie) však
zároveň vyřadil mnoho přemýšlivých lidí, jejichž způsob vidění světa je prostě
jiný, než faktografický. Nad texty přemýšlejí, prvotně je zajímá pojmová
výstavby textu, ne v něm zmiňovaná událost.
Myslím, že i u přijímacích
zkoušek by měl být uplatněn více modus rozumivého dějepisu. Dovedu si představit
přijímací zkoušky v té podobě, kdy je uchazečům předem zaslán určitý text
(pramenný?) a následně otázky přijímacího testu jsou směřovány k tomuto textu.
Dovedu si také představit, že je uchazečům předem zaslán seznam cca. 50 titulů
(ona paradigmatická díla) s tím, že si mohou vybrat 5, o kterých se povede
debata (tj. nebudou se zkoušet fakta, ale bude se mluvit o myšlenkové výstavbě
díla, metodách uplatněných autorem) při přijímacím pohovoru.
Má smysl upozornit na
zkušenosti nynější FHS UK (bývalého IZV UK), kde se již několik let psala jako
přijímací písemná práce interpretace textu.
Podstatnější než kritika a
rozčílení nad ze zákona vyplývající povinností zavést bakalářské a návazné
magisterské studium je zodpovězení základních otázek: (1.) Jak má být odděleno
bakalářské studium od studia magisterského? (2.) Otázka personální: Jací lidé
mají učit v bakalářských programech? Nejsem patrně s to na tyto otázky na tomto
místě v krátkosti odpovědět. Učiním jen několik poznámek, jež snad rozpoutají
diskusi:
(I.) Bakalářské studium by
nemělo být pokusem o zhuštěný faktografický přehled dějin v 6 semestrech, mělo
by být spíše (1.) seznámením se základními dovednostmi dějepisné
interpretace a (2.) seznámením s kontextem jiných kulturních či humanitních
věd. V tomto bodě (obecný kontext) jsem spíše stoupencem modelu, který prosadil
doc. Zdeněk Pinc na IZV UK (nyní FHS UK). Uznávám ovšem, že tento model nemůže
být výlučný, že jsou studenti i jiného osobnostního ražení, kterým by mohl
vyhovovat více model jiný.
(II.) Sály plné desítek, ba
až - to je již někde realita - stovek studentů, poslouchajících přednášku z
historie, a fronty studentů na chodbách, čekajících na konsultaci své seminární
práce, jsou pro nejednoho z kolegů obrazem rovným scénám apokalyptickým.
Jinými slovy řečeno: Bude nutno uznat, že ne každý špičkový odborník je
ideálním vysokoškolým učitelem pro bakalářské studium. To jej nikterak
nediskvalifikuje. Právě tak by ale nemělo napříště diskvalifikovat ty, kteří
budou s to fyzicky a psychicky zvládat přívalové vlny studentů bakalářských
programů a kteří (či jen někteří z nich) nebudou chrlit dílčí studie a
články. Spolu s bakalářským studiem se prostě na vysokých školách budou vyskytovat
různé typy osobností, které by se měly navzájem alespoň tolerovat, když ne mít
v úctě, protože se navzájem budou potřebovat.
(III.) Je dobré si uvědomit,
že budoucí Pekařové či Šustové příliš naši péči nepotřebují, historiky se svým
způsobem již narodili a odborně se nemalou měrou vychovají sami. Práce s
takovými studenty je zajisté radostí (učitelskou i vědeckou). Bakalářské
studium může však poskytnout jiné zadostiučinění těm, kdo se mu budou věnovat.
Vždyť právě zde je naše šance ovlivňovat styl (a tím i kritičnost) myšlení ve
společnosti, ovlivňovat to, vůči čemu a jakým způsobem bude kultura vnímavá,
jaké hodnoty bude způsobilá vědomě prožívat, jak a jakým uměleckým památkám
minula bude schopna rozumět.
(IV.) Nemalý problém
spatřuji v tom, jak do modelu, jenž vyžaduje oddělení bakalářského a
magisterského studia, začlenit studium učitelství dějepisu (rozumí se v
aprobaci s jiným předmětem). Rozhodně bych odmítl názor, že pro učitele by mohl
dostačovat jen bakalářský stupeň.
Jakousi královnou kulturních
věd se během 19. století stala historie. Moderní duch - alespoň tak soudil již
skoro před sto lety Ernst Troeltsch[5]-
začal vše podrobovat historické kritice. Dnes je situace jiná. Oborem
dneška je (sociální, kulturní, obecná) antropologie. Je to jistě určitou
měrou záležitost módní, ale mírou větší to má hlubší kořeny. Oproti
době, kdy psal Troeltsch, se mnohé změnilo. Došlo k nepominutelným změnám v
oblastech, které po dlouhou dobu jakoby nebyly důstojny dějezpytného zájmu.
Během 20. století se v euroamerické kultuře a v části kultur jiných výrazně
proměnila role ženy, povaha rodiny. Nových podob nabyly způsoby vztahování se k
tomu, co vnímáme jako posvátné. Oproti prudérnosti 19. století se zcela změnil
postoj k lidské tělesnosti. Značně vzrostla úcta k nezadatelným právům
individua. To všechno jsou kategorie obecně antropologické. K tomu se
přidružuje např. také problém ekologický, jakožto problém hodnotových
orientací. To, co může dnes dějezpyt nabídnout společnosti, je dějepisný
příspěvek k porozumění těmto proměnám. Znamená to ale, že se budeme muset
(podobně jako to již udělala historiografie francouzská či německá) umět více
vzdálit od národně politické osnovy dějin. Tématisování "České země
v letech..." či "Československo v letech..." je, alespoň soudím,
pro značnou část vzdělané a přemýšlející veřejnosti již nezajímavé. Zajímavá
jsou témata jako kupříkladu proměna hranice mezi soukromým a veřejným či změny
prožitku posvátna v 19. a 20. století.
[1] J. Horský, O smyslu dějepisu aneb braňme se faktografům, in: Dějiny a současnost. Kulturně historická revue, roč. 28, 2001, č. 5, s. 2-4,
[2] Např. G. Dressel, Historische Anthropologie. Eine Einführung, Wien - Köln - Weimar 1996.
[3] Srov.: R. Chartier, Die unvollendete Vergangenheit. Beziehungen zwischen Philosophie und Geschichte, in: R. Chartier, Die unvollendete Vergangenheit. Geschichte und die Macht der Weltauslegung, Frankfurt a. M. 1992, s. 24-43, zejména s. 37-40, francouzský originál vyšel in: Philosophie et histoire, Paris 1987, s. 115-135.
[4] Nadto souřadnice stálice jsou relativně nesporné, naše dějepisná fakta mají svou objektivitu jen domněle. Abych se nedotkl nikoho z dnešních přednášejících, vzpomeňme si jen na onu psoudovědeckou marxistickou nespornou "objektivitu" např. československo sovětských vztahů.
[5] E. Troeltsch, Z dějin evropského ducha, Praha 1934, s. 127-191.