Antonín
Kostlán
Předneseno na 2.
Historickém diskusním foru dne 18. 4. 2000; zasláno 1. 8. 2000. |
Pořadatelé tohoto diskusního fóra
stanovili jako jeho téma problematiku „legitimizace
historie“. Pod tento pojem zahrnují zejména otázky, „jak historiografie a
historici interpretovali předchozí režimy a legitimizovali režim vlastní“ a „do
jaké míry může historické poznání sloužit bezprostřední legitimizaci určitého
jednání jednotlivců, skupin, institucí, politických stran, tříd, národů a států“
(citát z pozvánky).
Legitimizace historie se zdánlivě jeví
být snadno uchopitelným procesem, kterému někteří autoři (např. teze Z.
Vašíčka) přisuzují tyto znaky:
a)
Proces probíhá mezi dvěma partnery: na jedné straně je režim (společenský
systém), popř. některá z dílčích zájmových skupin; na druhé straně
společensko-vědní disciplína nazývaná historiografie, respektive souhrn osob,
které ji v daném čase a prostoru reprezentují.
b)
Proces má oboustranný, ambivalentní ráz: historikové legitimizují daný režim,
to jest zdůvodňují oprávněnost jeho existence a jeho nároků vůči společnosti;
režim (společenský systém) legitimizuje historiky jakožto významné
představitele či přímo mluvčí společnosti a je ochoten jim garantovat jistou
míru společenské důležitosti.
Ve skutečnosti však proces legitimizace
historie není ani zdaleka jednoduchý a primitivní, jak by se na základě
některých příliš povrchních soudů mohlo na první pohled zdát. Jeho průběh je
totiž komplikován a ovlivňován řadou dalších faktorů. Mezi ně patří zejména:
a)
z hlediska společnosti
·
otevřenost
režimu (politického systému) v daném prostoru, a to zejména jeho otevřenost
vůči svobodné výměně myšlenek a informací;
·
stupeň
vnitřní diferenciace politického systému a jeho ochota připustit identifikační
tendence dílčích zájmových skupin;
b)
z hlediska historické obce
·
ochota
historika jako jednotlivce k loyalitě vůči režimu a míra této loyality;
·
otevřenost
historické obce (resp. „obce historiků“) a její vnitřní struktura (zda jde o
otevřený, nebo vnitřně hierarchizovaný systém, kdo má právo mluvit jménem
historické obce, zda existuje něco jako „ÚV historiků“ a jakými mocenskými
prostředky vládne, jaká je zpětná vazba na tok finančních prostředků a tvorbu
vnitrooborového diskursu aj.);
·
ochota
historické obce jako celku k loyalitě vůči režimu a míra této loyality, a to
zejména s ohledem na zátěž spojenou s předchozími režimy
[Poznámka: Je třeba připustit, že se občas vyskytne režim,
který poskytuje legitimitu historické obci, jež jako celek stojí vůči němu v
tiché, leč zjevné opozici (klasickým příkladem je Výmarská republika).];
·
připravenost
historické obce odpovídat na otázky, které zajímají společnost, anebo na
legitimizační nároky režimu či dílčích zájmových skupin;
c) z hlediska historiografie jako vědní
disciplíny
·
časová
bipolárnost mezi historikem a objektem, který podrobuje zkoumání (tím je tu
vzdálenější, tu bližší minulost). V tomto dialogu dvou epoch totiž opět
přichází ke slovu pojem „legitimizace historie“, ale v poněkud jiném smyslu.
Otevírá se otázka, zda legitimizuje minulost nás (dnešní režim, společnost,
historiky), nebo zda my legitimizujeme minulost („historii“); jinými slovy,
otevírá se problém, zda jsme schopni a ochotni vnímat a zkoumat, jaká minulost
opravdu byla („wie es eigentlich gewesen sei“), nebo zda jejím prostřednictvím
řešíme své dnešní problémy. Je zřejmé, že tato otázka úzce souvisí s vymezením
a chápáním historického faktu;
·
svébytnost
historiografie jako vědní disciplíny, která má vypracovány vlastní a relativně
autonomní metody a nástroje poznání. Každá vědní disciplína, které její vlastní
metodologické zázemí umožňuje dostatečnou míru sebevědomí, se totiž zabývá v
prvé řadě problémy a otázkami, které vyplývají z jejího vnitřního provozu, a
teprve druhotně a jaksi „nezávazně“ se snaží vyjadřovat k otázkám zanášeným
zvenčí (byť třeba právě odpovědi na tyto otázky mohou podstatným způsobem
ovlivňovat způsob jejího finančního zajištění).
Problematika legitimizace historie je
tudíž značně složitá a mně nezbývá než se těšit, že dnešní diskusní fórum
přispěje k jejímu objasnění.