Antonín
Kostlán
Předneseno na 2.
Historickém diskusním foru dne 18. 4. 2000; zasláno 1. 8. 2000. |
V rámci druhého diskusního fóra jsme slyšeli pět ucelenějších výkladů a řadu diskusních vystoupení, které se inspirovaly problémem “legitimizace historie”. Není v mých silách, abych se pokusil o shrnutí všech postojů a názorů, s nimiž jsme se zde setkali, a ostatně toho ani není zapotřebí, protože průběh fóra byl dokumentován. Všichni tak budou mít možnost se s ním seznámit nejprve na internetu a posléze i v tištěné podobě, takže si každý bude moci učinit snadno nezávislý úsudek. Dovolte mi přesto, abych závěrem připojil několik svých postřehů:
·
I když
pořadatelé vymezili téma tohoto fóra pojmem “legitimizace historie”,
soustředila se většina diskutujících k jinému pojmu, který má vůči zadanému
tématu jen dílčí platnost, totiž k pojmu služebnosti historiografie. Tento
posun zřejmě ukazuje na aktuálnost problémů, které jsou s otázkou služebnosti
dějepisectví spojeny.
·
Z diskuse
vyplynulo, že termín “služebnost” lze chápat jako vcelku srozumitelný a
nezatížený, byť byl navrhnut i termín jiný (“společenská užitnost” – J. Harna).
Bylo poukázáno, že pojem služebnosti není spojen jen s negativními konotacemi,
ale poukazuje mimo jiné i na pozitivní postoje, kterými historik jako občan a
odborník vyjadřuje svou pokoru vůči společnosti (R. Kvaček).
·
V přístupu
k politické služebnosti existuje mezi historiky široké spektrum názorů, od
naprostého odmítání (to jsem se snažil ve svých tezích advokáta diaboli obhájit já) až po otevřenou
vstřícnost vůči aktuální politické objednávce (ta bývá akceptována buď přímo,
nebo s jistým ohrazením, v němž se poukazuje na kultivační možnosti spojené se
systematickým působením historiků na politiku).
·
Problém
politické služebnosti historiografie je úzce spojen s otázkou, kudy vede
hranice, kam až může historik při své službě politickým cílům zajít. V diskusi
bylo po právu poukázáno především na hranice dané charakterem a zralostí
každého jednotlivce jakožto svébytné eticky jednající bytosti a občana (M.
Hlavačka); osobně se však domnívám, že souběžně s tím si jistá omezení diktuje
i “historický provoz” (tedy způsob kladení a uchopování otázek prostřednictvím
metod imanentních historiografii jako vědě), který není radno rozrušovat
vnějšími vlivy.
·
Tradice
úzkého sepětí politické služebnosti historiografie s potřebami někdejšího
československého (původně demokratického, později komunistického) státu spolu s
faktem, že prakticky všechna historická pracoviště zůstávají dosud úzce svázána
se státním rozpočtem, vyvolává zřejmě u řady historiků pocit, že nezávislé, na
státní objednávce nezávislé dějepisectví u nás ani není možné; proto v průběhu
fóra zaznělo volání po vytváření nezávislých pracovišť napojených na nadace či
jiné nestátní zdroje (I. Šedivý). Takový posun by byl vskutku kýžený, osobně se
však obávám, že se bude v českém prostředí v nejbližších desetiletích
uplatňovat jen velmi okrajově. Nezbývá proto podle mého mínění zatím jiná cesta
než postupné “odstátňování” historických pracovišť ve smyslu jejich vymaňování
z pragmaticky chápané služby státu. Hlavním užitkem plynoucím z těchto
pracovišť by totiž měla být (podobně jako u jiných vědeckých a vysokoškolských
pracovišť) perspektivní investice do vzdělanosti a schopnosti komunikace české
veřejnosti. Aby mohla česká historická pracoviště tento úkol plnit a aby byl
obecně přijímán, musí česká historická obec na jedné a státní aparát na druhé
straně projít bolestivým procesem sebeuvědomování a proměn. Pokud se vůbec
podaří takový proces završit, je velmi pravděpodobné, že to bude spojeno až s
nástupem nových generací.