Milena
Lenderová
(Fakulta humanitních studií, Univerzita
Pardubice)
Několik poznámek k ustavení a dalšímu působení Fakulty humanitních studií na (spíše technicky zaměřené) Univerzitě Pardubice
¨ Ustavení katedry
historických věd, stejně jako ustavení Fakulty humanitních věd, lze vnímat jako
výsledek dlouhodobého úsilí o zrovnoprávnění humanitních věd v „nehumanitním“
prostředí. Cesta od vzniku katedry společenských věd, která na podzim roku
1989 nahradila na tehdejší VŠCHT ústav
marx-leninismu, přes její úzkou spolupráci s katedrou cizích jazyků, vznik
Ústavu jazyků, jeho transformace v Ústav jazyků a humanitních studií až po
ustavení zmíněné fakulty byla dlouhá a vyznačovala se převážně nepříjemnými
peripetiemi. Jednou z nepříjemných komplikací byl přetrvávající přezíravý
postoj bytostných techniků, vnímajících vše netechnické (snad s výjimkou
jazyků) jako zbytečný „apendix“. Tento postoj se výrazně změnil v průběhu 2.
poloviny 90. let, spolu s nástupem nového (mladého) vedení univerzity se pak
FHS stala jednou z priorit. Při snaze založit fakultu měli akademičtí
pracovníci nynější FHS ve vedení univerzity skutečnou oporu, s jeho
jednoznačnou podporou se - vedle programů jazykových - setkal i akreditační
návrh bakalářského studia programu Historické vědy, oboru Kulturní dějiny.
Akreditace tří humanitních studijních oborů (vedle Kulturních dějin Sociální
antropologie a Religionistiky) byla tak poměrně nekonfliktní, s výjimkou
jednoho (Sociokulturní studia) jsme se s vážnějšími obtížemi setkali při
akreditaci filologických disciplín (především v důsledku nedostatečného a
vědecky málo výrazného personálního zajištění, což je v současnosti problém
téměř všech pedagogických fakult).
¨ Katedra historických věd,
která bakalářský program oboru Kulturní dějiny zajišťuje, se jeví
v současné struktuře fakulty nejméně problematická a co do učitelů
zajištěná odpovídajícím způsobem, třebaže až dosud málo početná. Její profil a
badatelské zaměření odpovídá tomuto personálnímu obsazení (regionální dějiny,
především raný novověk, gender history, nejnovější dějiny). Program historické
vědy však zatím zůstává neúplný, ze tří stupňů, vycházejících z Boloňské
deklarace, máme jen bakalářské studium, což do značné míry limituje jak
potenciální aktivity studentů, tak jejich podíl na vědecké práci.
¨ Zkušenosti z dvou let výuky
jsou pochopitelně omezené a zatím bez teoretické reflexe: prvopočátek zapojení
studentů do základního výzkumu se, zdá se, vydařil (grant FRVŠ určený na
samostatnou činnost studentů je připraven k oponentuře). Rovněž jsme se setkali
s dobrým oboustranným ohlasem na souvislou praxi studentů druhého ročníku. Snad
se tak ukázal jeden z cílů bakalářských programů - jeho výrazné zaměření na
praxi - jako splnitelný. Předpokládáme na základě vědomí, že absolventi studia
dějin nemají vlastně speciální kvalifikaci (učitelské studium nemáme a ani o
něj nehodláme usilovat), že se naši absolventi uplatní na trhu práce tam, kde
bude požadován dobrý kulturní rozhled, schopnost kultivované ústní a písemné
komunikace, znalost cizích jazyků a práce s PC. Naše představy zatím směřují
především k muzejnictví a k regionálním sdělovacím prostředkům (velký zájem
studentů vzbudil seminář tvůrčího psaní). Zdá se však, že uplatnění bude širší.
¨ Aby program Historické vědy
byl skutečně programem, je třeba ho nadále strukturovat. Naší výhodou je právě
onen fakt, že jsme začali s bakalářským programem - nemusíme nyní bolestným
způsobem "štěpit" již zažité, osvědčené a léty petrifikované pětileté
dvouoborové programy. Prvním krokem ke strukturalizaci programu by měla být
akreditace magisterského programu. Zde bychom chtěli uplatnit přesvědčení, že
každá fakulta by měla mít svůj vlastní "obličej". V případě
pardubických "kulturních dějin" bychom si přáli, aby zájemci o
dvouleté magisterské studium přijali skutečnost, že v městě perníku se mohou
věnovat soudobým dějinám, regionalistice a gender
history. Toto zaměření odpovídá (jak výše uvedeno) badatelskému potenciálu
katedry historických věd a do určité míry i dalším programům, které lze na
fakultě studovat. Ostatně jednou z výhod kreditního systému je jeho
prostupnost. Při výuce soudobých dějin chceme úzce spolupracovat s Archivem
ministerstva vnitra v Pardubicích a s pražským Úřadem pro vyšetřování zločinů
komunismu. Při výuce regionalistiky navážeme na již probíhající a osvědčenou
spolupráci s Východočeským muzeem v Pardubicích. Výuku gender history hodláme
realizovat ve spolupráci s naší katedrou anglistiky a amerikanistiky
(anglosaské pojetí gender studies) a se zkušenými badatelkami v oblasti gender
history z jiných institucí v Čechách a na Moravě.
¨ Myslím, že jedním z
průvodních znaků nového pojetí výuky historie na vysokých školách musí být
přijetí myšlenky výraznější "domácí" peregrinace učitelů. V dvouletém
magisterském studiu již zřejmě nelze stavět na základních kurzovních
přednáškách, ale nabídnout právě onu specializaci. A protože nejsme všichni
odborníci na všechno, protože vysoké školství je chudé a nemůže v pracovním
poměru zaměstnávat člověka učícího cca 4 hodiny v semestru (případně ho proti
jeho vůli nutit, aby učil předměty, které nejsou právě jeho šálkem čaje),
ukázalo se, že zhruba třetinu disciplin je třeba zajistit odborníky pracujícími
takzvaně "na dohodu". Ošklivě řeknu, že přijdou levněji, neboť za ně
fakulta neplatí žádné odvody. Má to však i některé jiné výhody: možnost
rozvíjet užitečné vazby, přijímat podněty zvenčí, větší živost a tolik
potřebnou pluralitu. Nicméně si nejsem jistá, do jaké míry je tento můj názor
(a tato má šetrnost) kompatibilní s názorem akreditační komise.