Martin
NODL
(Ústav pro klasická
studia AV ČR)
Několik poznámek k problematice financování a organizace historické vědy v
České republice
[Zde publikováno 28. 6. 2001]
V této krátké úvaze bych se chtěl zamyslet především nad některými podnětnými
názory, které ve svých referátech přednesli Jiří Fajt, Martin Wihoda a Pavel
Himl. Zcela souhlasím s Jiřím Fajtem, že doposud nedošlo k zásadní
transformaci/proměně Akademie věd ČR. Zároveň se domnívám, že tato kýžená
proměna představuje jedinou možnost, jak posunout úroveň vědeckého výzkumu v
historických oborech o alespoň pomyslnou píď kupředu. Dosavadní změny se týkaly
především zeštíhlení akademických ústavů, stěhování z jedné budovy do druhé a
formulování „nových“ výzkumných záměrů jednotlivých ústavů. V extrémních
případech pak šlo o zrušení některých pracovišť, či jejich převedení ve
zredukované podobě do ústavů jiných či nově zřízených (např. Ústav pro soudobé
dějiny). Ve skutečnosti se však žádná z těchto změn nedotkla organizační podstaty
české historiografie a i přes nesporné proměny výrazně vnější povahy nadále
převládá institucionální kontinuita.
S Jiřím Fajtem rovněž bez výhrad souhlasím v tom,
že se historikům, historikům umění či archeologům nepodařilo přesvědčit
společnost, že jsou pro ni potřební a že jejich vědecká práce má
celospolečenský dosah. Česká historiografie z tohoto hlediska výrazně zaostává
za situací v západní Evropě, kde historici, sociologové a filozofové skutečně
ovlivňují nálady a směřování společnosti. V posledních několika letech se v
našem prostředí objevily pouze snahy vyvolat ducha národní historiografie a
její prospěšnosti pro české národní zájmy. Naštěstí pro českou historiografii
však těmto hlasům prozatím není příliš nasloucháno a návrat k národoveckému dějepisectví,
které by potíralo nepřátele národa, naši současnost bezprostředně neohrožuje.
Stejně velký problém ovšem vidím v tom, že se nám nepodařilo oslovit kolegy
přírodovědce a přesvědčit je, že by v rámci přerozdělování finančních
prostředků určených na vědu, měly být společenskovědní disciplíny výrazněji
podporovány. Reprezentanti humanitních ústavů na danou situaci mohou – po mém
soudu by přímo měli – reagovat trojím způsobem. Říkám „měli“ proto, že v
posledním desetiletí humanitní vědy zaujímaly spíše obranné pozice.
První možnou reakci bych nazval vyčkávací taktikou
– kolega Petr Sommer ji během diskuse označil jako „přežití“. Neměnit na dané
situaci v Akademii raději nic podstatného, neboť jakákoli změna by se mohla
odrazit ve snížení finančních prostředků.
Druhý způsob by mohl částečně vycházet z modelu,
který se uplatnil na území bývalé Německé demokratické republiky: transformovat
jednotlivé akademické ústavy na výrazně specializovaná samostatná
pracoviště/centra, ať již zcela nezávislá na „akademických orgánech na Národní
třídě“, nebo pouze s elementárními vazbami. Výhodou specializovaných pracovišť
by jednak mohla být jejich interdisciplinarita, tzn. že by v nich působili
zástupci mnoha historických oborů – „čistí“ historici, etnologové, sociologové,
historici umění apod. Specializovaná centra by se rovněž mohla podílet na
akademické výuce – pravděpodobně na postgraduální úrovni –, pokud samozřejmě
bude nalezena vůle, jež existující vysoké školy zbaví jejich výsadního
postavení, popřípadě je s akademickými pracovišti institucionálně a finančně
prováže. Výhodou specializovaných center by mohla být i mnohem snadnější
možnost pracovat na mezinárodních projektech, zapojovat se do výzkumů
podporovaných Evropskou unií – i touto cestou by mohlo konečně dojít k proměně
české historiografie, velice úzce se dosud věnující pouze teritoriálně českým
dějinám a pohybující se stále v určité izolaci od bouřlivého vývoje soudobé
západoevropské vědy. Takovýmito specializovanými pracovišti by se mohla stát i
česká výzkumná centra v zahraničí, v nichž by vědecky působili opět nejenom
„čistí“ historici, ale i reprezentanti dalších historických oborů – v tomto
bodě zcela souhlasím s názorem Jaroslavy Hausenblasové. Naopak vytvářet ústavy,
jakési pobočky Historického ústavu AV, považuji za zcela kontraproduktivní, ba
přímo vědecky omezující.
Třetí způsob by bylo možné aplikovat buď na celou
Akademii věd, či pouze na její humanitní ústavy. Podstata této transformace by
spočívala v přeměně na univerzitu, a to buď ve formě vysokoškolského pracoviště
se všemi obory stávající Akademie věd, či ve formě nové humanitní fakulty.
Osobně bych dával přednost právě této třetí variantě. Ta by totiž mohla navenek
skutečně působit na společnost a přesvědčit ji o potřebnosti finanční podpory
mnohostranného vědeckého výzkumu. Pro rychlý vznik nové univerzity/humanitní
fakulty dnes existují dosti reálné podmínky, samozřejmě za předpokladu, že by
se podařilo prosadit přechod humanitních ústavů do nové instituce se
stávajícími budovami a se stávajícím podílem na celoakademickém rozpočtu. Pak
by prakticky ihned byly k dispozici budovy pro výuku, přednáškové sály,
základní seminární knihovny s alespoň elementárním fondem (samozřejmě po
západním vzoru volně přístupné pro studenty) a v neposlední, ba přímo v první
řadě vysokoškolští učitelé. Již dnes totiž existuje situace, v níž celá řada
akademických pracovníků učí na stávajících vysokých školách – někteří v
placeném zaměstnaneckém poměru, jiní zcela zadarmo. Vznik další univerzity, pro
niž existují po mém soudu velice solidní výchozí podmínky, by mohl výrazně
přispět ke zvýšení úrovně vysokoškolské výuky v České republice a k tolik
žádoucímu nárůstu počtu lidí s vysokoškolským vzděláním. Při úvahách o
procentuálním zastoupení těchto osob ve společnosti je třeba si neustále
uvědomovat skutečnost, že v západní Evropě došlo k nárůstu tohoto procenta
samozřejmě prostřednictvím humanitních oborů, jejichž finanční náklady na
provoz jsou nesrovnatelně nižší než výuka exaktních věd.
Pouze na okraj podotkněme, že existuje i varianta
čtvrtá, jež má několik podob: zrušení celé Akademie věd, zrušení humanitních
ústavů, či převedení ústavů na již existující univerzitní pracoviště. Ani jedno
z těchto řešení ovšem za daných podmínek nepovažuji za prospěšné, tj. vedoucí k
nápravě. Jinou věcí ovšem je, zda je v naší chudé zemi možné vést výzkumy ve
všech soudobých vědeckých oborech, když v nesrovnatelně bohatších ekonomikách
na západ od našich hranic jsou vynakládány na celou řadu přírodovědních oborů
mnohanásobně vyšší prostředky, jejichž prostřednictvím se tyto obory posouvají
až giganticky kupředu. Tímto směrem bychom se ovšem dostali k otázce, jež si
zaslouží skutečně velkou a zevrubnou diskusi – jakou vědu má náš stát
podporovat? Odpověď na ni bude pouze konsensuální záležitostí.
***
Otázka budoucnosti Akademie věd však nepřestavuje
jediný problém, jenž před námi nyní leží. Obraťme se nyní k oborům nám všem
vlastním – k oborům historickým. Posledních deset let by bylo klidně možné
označit jako období badatelské svobody. Důsledkem tohoto extrémně liberálního
přístupu je ovšem zkutečnost, že dnes existuje až přílišná disparátnost
jednotlivých výzkumů. Problém vidím především v tom, že není vedena dostatečná
debata o tom, které historické výzkumy by měly z hlediska soudobé evropské či
světové vědy získávat prioritu, které je dnes třeba považovat za zastaralé a
které se již badatelsky vytěžily (a tudíž vyčerpaly). „Poznání“ se samozřejmě
může vyvíjet metodou neustálého navrstvování a kvantitativního prohlubování již
známých poznatků, avšak otevřenou otázkou pak zůstává, zda má společnost na
takto koncipované výzkumy poskytovat finanční prostředky.
Pro většinu z nás to bude znít patrně dosti
kacířsky, ale nebylo by pro příští desetiletí vhodné uvažovat o určitém stupni
či míře „řízení“ historické vědy pěstované v Čechách, na Moravě či ve Slezsku?
Chápu, že již samotné slovo „řízení“ působí jako rudý hadr před očima, ale za
mým návrhem stojí další kacířský názor: Nebylo by možné se stávajícími
finančními prostředky „provozovat“ více vědy? Jsou finanční prostředky
vynakládané na historické vědy skutečně využívány tím nejlepším způsobem?
Nestálo by za to nahradit kvantitativní nárůst počtu publikovaných studií či
vydávaných časopisů změnou kvalitativní? Jedním z výrazů možného řízení vědy by
například mohlo být rozdělení grantových prostředků na volné, o něž by se dnes
obvyklým způsobem mohli ucházet jednotliví badatelé, a na výběrová řízení k
řešení určitých badatelských úkolů, kde by byl nejdříve stanoven záměr a poté
by se historici mohli o jeho řešení, například cestou dílčích grantů, ucházet.
Stejně tak by se určitá míra „řízení“ mohla promítnout i do preference
týmových, interdisciplinárně pojímaných dlouhodobých projektů, jimž by mohla
být dávána přednost před ryze individuálními granty – i když i ty by v jisté
podobě měly být zachovány. K předešlému je třeba ještě podotknout, že problém
spočívá i v nedostatečné vnitrooborové komunikaci a špatné informovanosti,
které posléze vedou k nežádoucí duplicitě témat.
„Řízení“ historické vědy by se mohlo promítnout i
do rozdělení jednotlivých úkolů potřebných pro celou obec historiků, do níž
samozřejmě patří jak badatelé domácí, tak i badatelé, kteří se zaobírají
problémy českých dějin v zahraničí. Soustředění všech aktivit do jednoho
pracoviště, dnes do Historického ústavu AV ČR, se ukazuje jako nepříliš
šťastné. Po vzoru západní Evropy by jistě bylo možné, aby jedno centrum (ústav,
univerzitní pracoviště) pracovalo na bibliografických úkolech, které budou v
knižní nebo jiné podobě s nepříliš velkým zpožděním k dispozici všem badatelům.
Jiná pracoviště by se pak specializovala na velké ediční podniky (v tomto bodě
již k jisté dělbě práce došlo), jinde by naopak mohl vznikat projekt, u něhož
bude zaručena stejná vědecká kvalita, jako je tomu v případě Lexikonu české
literatury či Uměleckých památek Prahy, přičemž takovéto úkoly by neměly být
financovány formou grantů, nýbrž prostřednictvím přímé státní podpory. Tyto
projekty by ovšem v žádném případě neměly suplovat a nahrazovat úkoly,
předpokládané či již uskutečňované, na nichž měl původně pracovat
Encyklopedický ústav ČSAV, zrušený na počátku devadesátých let. Pokud se tomu
tak dnes děje, pak se nabízí otázka, proč byl vlastně Encyklopedický ústav
zrušen? Není pozornost věnovaná dnes na historických pracovištích
encyklopediím, biografickým slovníkům apod. důsledkem oné neproběhnuvší vnitřní
transformace Akademie věd? Centralizovaný systém, kdy jeden akademický ústav
jakoby spravuje téměř všechny projekty určené celé historické obci, vycházející
s předlistopadové tradice – byť dnes již částečně proměněné – centralizované
Akademie věd, by tedy i z tohoto hlediska měl být nahrazen výrazně
decentralizovaným pojetím, které přece jenom umožňuje mnohem větší soustředění
na řešení konkrétního projektu a zároveň nabádá a nutí k větší zodpovědnosti. V
souvislosti s těmito problémy se nabízí i otázka, zda by do spolupráce na
servisních projektech (bibliografie, edice apod.) neměly být zapojeny i některé
archivy či muzea, neboť – stále ještě v důsledku předlistopadového vývoje – v
těchto institucích pracuje celá řada špičkových badatelů, kterým prostě byla za
normalizace znemožněna akademická dráha a po roce 1989 se z mnoha důvodů
rozhodli do akademického prostředí nevstupovat. Jejich odborný potenciál by při
transformaci Akademie na specializovaná centra mohl být mnohem lépe využit a
zároveň by těmto lidem mohly být poskytnuty podmínky pro vědeckou či
odborně-servisní práci. Pokud by si tedy někdo mé úvahy o „řízení“ české
historické vědy vykládal jako centralizaci, pak by ovšem byl s mými názory v
kardinálním rozporu. Právě naopak: mé náměty jednoznačně směřují k maximálnímu
rozrůznění, k němuž by ovšem mělo dojít na základě velice podrobné a promyšlené
rozvahy, a nikoliv, jak je tomu dnes, ad hoc a velmi živelně.
Poslední problém, k němuž bych se zde chtěl jen
okrajově vyjádřit, je možné označit jako postsocialistické spoléhání na
finanční podporu státu. Tím nemá být řečeno, že bychom na ni měli rezignovat.
Právě naopak, náš tlak na získání co největšího dílu státního rozpočtu musí být
stále silnější, výraznější a mediálně viditelnější, neboť současná politická
reprezentace k humanitním vědám přistupuje obdobným způsobem jako nivelizující
stát předlistopadový. Platy akademických pracovníků se pohybují, jak dobře
ukázal Michal Svatoš, pod úrovní průměrné mzdy, a pro humanitní obory to platí
dvojnásob, finanční podpora vědy roste jen pomalu, spíše pod tlakem integrace
do Evropské unie než z vnitřní potřeby státu. Na druhé straně je však třeba
obracet naši pozornost i na financování vědy, mám na mysli konkrétně historické
obory, z nestátních prostředků. Protože je občanská společnost v našem
prostředí stále ještě velice nedostatečně rozvinutá, představuje financování z
těchto zdrojů nesnadný úkol, jenž vyžaduje osobní nasazení a dokonce i oběti.
Občanskou společnost je však třeba spoluutvářet a ne čekat, že odněkud přijde
či že nám bude naoktrojována, resp. nadána již zmíněnou Evropskou unií. V
současné době však existuje celá řada možností získávat finanční prostředky z
fungujícího západoevropského prostředí, z nadačních a grantových prostředků,
jejichž využívání však opět bude patrně dosti silně záviset na mnohem užším
propojení s celosvětovou vědou. První vlaštovky se začínají konečně objevovat
již nyní, bohužel však o nich díky malé informovanosti víme velice málo. Tím se
však dostáváme opět na začátek a znovu se tak vracíme k problému vnitřní
transformace historických věd a oborů v České republice. Pokud nám ovšem
skutečně záleží na budoucnosti, neměli bychom dopustit, aby tento začátek byl
zároveň i koncem všeho dalšího.