Miloš ŘEZNÍK
FF UK Praha, odb. asistent Ústavu světových dějin, působí v Semináři
obecných a komparativních dějin
Univerzitní pracoviště v
období změn a „historická obec“
(k možnostem zpětných vazeb, veřejné kontroly a spolupráce)[1]
(I)
V době, kdy probíhají nejrůznější
formální i obsahové změny na univerzitách, je třeba, aby se historická
veřejnost o tyto změny zajímala, aby se zabývala jejich smyslem, průběhem,
způsobem provádění a zejména možnými efekty. Jsou to historická pracoviště,
která ”odebírají” začínající historiky v takové podobě a na takové úrovni, na
jaké jsou vzděláváni a formováni na univerzitách. Z tohoto důvodu nelze
přijmout tvrzení, že obsah, forma a ”styl” odborného historického vzdělávání
jsou vnitřní záležitostí univerzit a jejich historických pracovišť.
V současné době je třeba, aby se
”historická veřejnost” vedle všeobecného zájmu o dění na univerzitách zvláště
zabývala následujícími okruhy problémů - a aby se k nim zároveň vyjadřovala.
1.
Akreditace studijních oborů a konkrétní náplň studijních programů - co je v ní zastoupeno, v jakém poměru, co
chybí.
2.
Celkový ”styl vzdělávání”, otázka únosnosti přetrvávajícího faktografického
zaměření na ”událostní” dějiny. Problematika pestrosti nabídky v rámci
studijních oborů. V návaznosti na to také ”odborný profil” absolventů - jsou
jejich předpoklady pro odbornou práci na takové úrovni, jakou historická
pracoviště očekávají?
3. Smysl
a formy doktorandského studia.
4.
Otázky exkluzivity historických pracovišť vysokých škol při odborné přípravě
badatelů a eventuální účasti jiných pracovišť (AV ČR aj.).
5.
Personální politika na vysokých školách a především na jejich historických
pracovištích.
6.
Financování a vybavenost - především pokud se týká postavení dějepisectví ve
vztahu k ostatním oborům na univerzitách. Jak řešit a reagovat na bezdůvodné
”zatlačování” a materiální podceňování humanitně zaměřených pracovišť a fakult
nejen v rámci státního a resortního rozpočtu, ale i v rámci univerzit?
Vystačíme ještě dlouho s defenzivním uskrovňováním se?
(II)
Můj diskusní příspěvek pro
historické fórum se zabývá především prvními z uvedených problémů. Vychází z
přesvědčení, že odborná historická ”veřejnost”, včetně jejích mimouniverzitních
částí, by se měla co nejživěji zajímat o dění na vysokoškolských historických
ústavech a katedrách. Je to možná spíše jejich morální povinnost než právo.
Jsou to vědecká pracoviště, která musí jasně formulovat svoji představu o tom,
jak by měli být budoucí vědečtí pracovníci vzděláváni a formováni, co by mělo
tvořit základní a zcela nezbytný kánon jejich dovedností a znalostí a jak by
měli být odborně, metodicky profilováni. Odborná veřejnost by měla diskutovat o
takových věcech, jako je například
nutná míra faktografické vybavenosti. Nakolik za faktografickou vybavenost chce
považovat detailní znalost letopočtů a jmen z politických dějin; nakolik
faktografické znalosti stačí jako předpoklad pro další samostatnou odbornou
práci. A pochopitelně, že tato otázka může stát i opačně: nakolik je vhodné,
účelné a smysluplné faktografickou stránku vzdělávání potlačit.
Vedle této obsahové stránky přípravy budoucích historiků by se odborná obec
měla dále zajímat o formálně-organizační
problémy vysokoškolského studia historie. Sem patří především otázka, jakou
formou jsou studenti vzděláváni, jaký je poměr přednášek, seminářů a cvičení,
jakou náplň z hlediska poměru faktografie, reflexe o faktografii a
metodologie jednotlivé typy výuky nabízejí a zda je tato výuka také inovativní
a nezastupitelná - tzn., do jaké míry jsou např. přednášky nahraditelné četbou,
zda přednášky přinášejí nové poznatky nebo interpretace či zda v podstatě
spočívají v převypravování toho, co si lze snadno vyhledat v jedné
nebo několika málo příručkách či v jiné základní a dostupné literatuře.
Jde tu tedy o otázku, jak pět nebo více let, jež jsou dána k přípravě
budoucího historika, využít co nejlépe a nejefektivněji. Nikoliv zcela
bezpodstatný je problém, kdo a jak studenty historie vyučuje, a tedy otázka
personální politiky jednotlivých univerzit, fakult a ústavů či kateder
zajišťujících výuku historie. Možnost skutečné, byť samozřejmě neformální a
neformalizované veřejné odborné kontroly by měla být samozřejmá ve vztahu
ke kritériím výběru vysokoškolských učitelů: jaká jsou tato kritéria a
jak jsou uplatňována např. při vypisování konkurzů a obsazování míst novými
pracovníky, při prolongaci již existujících pracovních smluv, při prolongaci
smluv vyučujících v důchodovém věku, při jmenování vedoucích pracovníků
atd. Bez silného tlaku široké odborné veřejnosti na regulérnost, slušnost, transparentnost,
nestrannost i zákonnost v této oblasti se nelze obejít.
Nezbytnou součástí zájmu této
mimouniverzitní části historické obce, pokud by se výrazně projevoval např.
v posledních měsících, by byl tlak na co nejširší diskusi o atestacích
oborů na pražské filozofické fakultě. Je pochopitelné, že tato diskuse by měla
proběhnout především za účasti všech pracovníků příslušných ústavů, neboť se
jedná o problém, který závažným způsobem může rozhodnout o odborné profilaci
absolventů po řadu příštích let a má nesporný vliv i na samu úroveň
univerzitního studia historie.
Jistě by toto volání po účasti
mimouniverzitních odborných pracovišť a odborníků na diskusi o výuce historie a
o dění na vysokých školách bylo možné formulovat naopak a že i univerzitní
prostředí má právo se zajímat o to, jak jsou absolventi historie zaměstnáváni,
čím jsou pověřováni a do jakých podmínek odcházejí. Je ale třeba zdůraznit, že
je to především směr od univerzity k odborným historickým pracovištím,
kterým se děje přímý a nesporný vliv.
Nevyzývám, aby se vytvářely orgány a
právní či organizační úpravy zajišťující vliv na univerzitní dění. Volám po
zájmu a diskusi. Po otevření se této diskusi na straně jedné a tlaku na takovou
diskusi na straně druhé. To je podstatnější než jakékoliv případné formální
úpravy. A to i přes to, že některé prvky vnějšího vlivu a kontroly byly
formalizovány např. nutnou účastí externích členů v oborových komisích,
komisích státních závěrečných a rigorózních zkoušek, doktorandských atestací a
výběrového řízení. Je nutné, aby zájem byl vskutku široký a aby byl spojen
s informační otevřeností. Členství externistů v komisích a jiných
orgánech něco takového nahradit nemůže. Také proto, že jmenování těchto členů
se z přirozených důvodů, nikoliv nutně se špatnými úmysly nebo
s cílem zajistit průchodnost skupinových či osobních zájmů, děje nebo může
dít v první řadě na základě osobní známosti či neformálních vztahů a tím
se přirozeně oslabuje efektivita a poslání tohoto externího členství.
Druhý problém, který úzce souvisí
s prvním, je forma, náplň a smysl doktorandského studia. Vzhledem
k hlavnímu tématu tohoto diskusního fóra zde chci upozornit alespoň na tu
jeho část, která plně náleží do problematiky organizace vědecké práce: je to
postavení doktorandů a možnosti jejich samostatné badatelské práce. Zdá se, že
ani na tomto poli se do budoucna nelze vyhnout podstatným změnám.
S ohledem na časové hranice tohoto diskusního příspěvku se omezuji na
vyjmenování negativních rysů, se kterými je podle mého názoru třeba vypořádat
se především:
1) Názor, že doktorská
disertace je výlučně průpravnou prací. Je bohužel často spojen s tlakem na
to, aby disertace byla rychle nějak dokončena, stačí, když bude mít určitý
rozsah a bude prostě obhajitelná. Bohužel, podobné projevy, které staví otazník
nad smyslem a úrovní disertace, lze nejednou slyšet od školitelů. Zároveň je
ovšem takto formalizované dokončení disertace opakovaně prohlašováno za klíčově
důležité a v personálním rozhodování se mu přikládá větší význam než skutečným
odborným předpokladům doktoranda.[2]
2) Slabý zájem o doktoranda na
většině historických pracovišť. Doktorand má plnit formální povinnosti, chodit
na schůze ústavu, plnit úkoly typu inventarizace a vařit kávu, když se
”etablovaní” historikové rozhodnout uspořádat seminář nebo konferenci. Tím
význam doktorandovy existence často končí a schopnost vedoucího práce připravit
a vést smysluplnou diskusi či skutečný zájem o doktorandův odborný růst jsou
spíše výjimkou.
3) Badatelské možnosti
doktorandů, jejich smysluplné a relevantní zapojení do šíře koncipovaných
výzkumných projektů či např. možnost získávat granty. Je to neuvěřitelné, ale
např. Grantová agentura UK nepočítá s udílením grantů doktorandům.[3]
4) Sociální a profesní perspektivy
doktorandů po dokončení doktorského studia. Zde odkazuji na diskusní příspěvek
Pavla Himla.
Vzhledem k možnému rozsahu
příspěvku mohly být některé problémy pouze pojmenovány. V obou hlavních
případech se ovšem jedná o otázky bezprostředně související s hlavním
tématem fóra a ovlivňující stav badatelské obce, její perspektivy a vývoj. I
proto si organizátorům tohoto fóra dovoluji navrhnout, aby nejbližší historické
diskusní fórum bylo věnováno problematice studia a výuky historie na českých
univerzitách.
[1] Nepatrně upraveno. První část je v zásadě abstraktem vystoupení, zaslaným předběžně organizátorům fóra a zveřejněným s předstihem na internetové stránce clavmon. Druhá část byla přednesena na fóru.
[2] Autor považuje za potřebné dodatečně zdůraznit, že zde vychází z pozorování a opakovaných zaznamenání takových případů ve svém širším okolí, že však sám se nemusel během svého doktorského studia, dokončování či obhajoby disertace a výběrového řízení s těmito překážkami potýkat - že tedy smyslem a důvodem zdůraznění tohoto bodu není snaha vypořádat se s osobními problémy a prožitky.
[3] K tomuto bodu pak proběhla diskuse mezi autorem příspěvku, dr. Michalem Svatošem a mgr. Marií Koldinskou. M. Svatoš odkazoval na případy, kdy doktorand takový grant získal, autor naopak vycházel z případů, kdy možnost udělení grantu doktorandovi byla již předem zpochybněna. Dalšími dotazy v době po uskutečnění diskusního fóra autor příspěvku zjistil, že doktorand skutečně za určitých zvláštních podmínek (nutnost ”opatřit si” tzv. garanta) může získat grant od GA UK.