Taku SHINOHARA

(Tokyo University of Foreign Studies)

Legitimizace historie a koncepce národních dějin

 

 

 

Psáno pro www.clavmon.cz a pro Dějiny a současnost,
kde příspěvek vychází ve zkrácené podobě. Zasláno 12. 12. 2000.

 

S určitou nadsázkou je možné říci, že řada diskusí, které se odehrávaly od loňského sjezdu českých historiků, by se mohla jevit jako určitý přelom v polistopadovém vývoji české historiografie. Tyto diskuse vedou k diferenciaci české obce historiků, což sice automaticky neznamená nějaký zárodek nového slibného trendu badatelské činnosti, může to však vytvořit podmínky pro jeho nástup.

Sledoval jsem průběh diskuse od hradeckého sjezdu přes listopadové první historické diskusní forum až po dubnové diskusní forum věnované “legitimizaci historie”. Tento pokus přeměnit sjezdovou diskusi z pouhé společenské události v dlouhodobější debatu, a to na nezávislé půdě, je skutečně úctyhodný. Snaha iniciátorů, aby tato fora zůstala co nejotevřenější a aby se našla společná platforma diskuse, se odráží v široké škále řečníků i ve zveřejnění přednesených referátů a reakcí na ně na internetové stránce, což bude časem standardní postup na vědeckých konferencích. Problém vidím v tom, zda pokračování přineslo také prohloubení diskuse. Jisté je, že se postupně ukázala určitá myšlenková schémata dnešní české historiografie. Nebudu tady rekapitulovat ani hodnotit různá diskutovaná témata, pokusím se však načrtnout, co považuji za základní problematiku, která bude postupně rozdělovat zdánlivě “jednotnou” obec historiků, zatím sice spíše potenciálně, ale možná o to trvaleji. Je to problém koncepce “národních dějin”. K tomuto problému se mohu vyjádřit z určitého odstupu jako historik stojící mimo českou historickou obec, nechci tím však automaticky říci, že má pozice je nestranná.

 

* * *

 

Jakoby se uplatnila teze Francise Fukujamy o “konci dějin”, zdá se, že v české historiografii panuje představa, že až bude obecně akceptována svoboda bádání jako základní princip, až zvítězí “nestranný” a vědecký přístup k tématům a jistá ochota k “věcné” diskusi, tj. k toleranci vůči jinému názoru, nebudou se již mezi historiky odehrávat vážné spory, kromě těch nejodbornějších, a historické interpretace se budou sbližovat přirozenou cestou až ke konečné verzi “jediných dějin”. Ani tváří v tvář současným politickým problémům a aktuálním úvahám, v nichž hrají vážnou roli hlavně historické reminiscence týkající se například rozdělení československého státu, tradic české státnosti nebo odškodnění obětí druhé světové války (i diskuse o válkách na území bývalé Jugoslávie atd.), nedospěli historici k větší názorové diferenciaci. Jakoby mezi nimi panovala vcelku shoda odvozená z jejich odborných znalostí. Raději se vymezují vůči publicistice, “neinformované” veřejnosti či populistickým nárokům jistých politiků. Spíše než střízlivost a odbornost českých historiků, kteří nechtějí podléhat vášním současné politiky, se tu projevuje jejich obava ze ztráty vlastní oborové identity i touha formovat historické vědomí společnosti směrem ke “správnému” vědomí. I odborné recenze historických děl se často vyhýbají názorovým střetům. Odhlédneme-li od pochopitelného důvodu, že problematizovat politický postoj nějakého autora a zároveň přiznat vlastní politické stanovisko se považuje za nevhodné (česká historiografie za minulého režimu byla přece příliš obtížena “politickým úkolem”!), můžeme v této názorové “jednotě” spatřovat nejen příznak krize historikovy úlohy ve společnosti, nýbrž také příznak krize převažující koncepce dějin. Často se bezproblémově odkazuje na principy občanské společnosti, evropanství, tolerance nebo multikulturní tradice, každý je však chápe po svém, a společným jmenovatelem je jen negativní vymezení, “ne-komunistické” anebo “ne-totalitní”. Přitom však není jasné, zda např. “totalitarismus” je totožný s tím pojetím, které bylo rozšířeno v západní politologii padesátých let a později překonáno. Často je řeč o čtyřiceti, dokonce padesáti letech “totalitarismu”, čímž se současná, byť ještě nevykrystalizovaná “občanská společnost” staví do protikladu k minulé “totalitní” společnosti. Přehlíží se přitom, že teoretická podstata pojmu totalitarismus je přece mlhavá a nepomáhá pochopení ani komunistické minulosti, ani nacistické okupace. Důraz na dichotomii “totalitarismus” – “občanská společnost” znemožňuje historikům vyjádřit svou “politickou pozici” a navrhnout strukturovanější, příp. alternativní pohled na dějiny. Dominance této dichotomie je zárukou soudržnosti “profesionálních” historiků, protože jim umožňuje potlačit vlastní politickou pozici a mimochodem také oddaluje hlubší diskusi o otázce “nedávné minulosti historiků”.

Historikovou politickou pozicí, jež se uplatňuje v jeho tvorbě, nemíním v úzkém slova smyslu sympatii či antipatii k určité straně nebo politickému režimu, ale jeho stanovisko k předmětu bádání, tj. k lidem jednajícím v daném historickém kontextu, k nimž jako “pozorovaným” má historik jako “pozorující” určitý kulturně mocenský poměr. Zároveň politickou pozicí historika rozumím i jeho vztah k publiku, kterému prezentuje svůj názor jako člen institucionalizované historické obce. Tato politická pozice je odvozena ze současné společnosti a definuje se diskursy, které reprezentují kulturně mocenské poměry současné společnosti, do níž se narodil a v níž žije každý současný historik. Je sice možné tyto politické pozice ignorovat nebo je neproblematizovat, to je ale svým způsobem jen jeden z postojů k této otázce, již nikdo nemůže zcela vytěsnit ze svého vědomí. Vědecká diskuse často, i když ne vždy, vyžaduje od historika vyjasnění pozice. Podle Haydena Whitea prameny a jimi doložitelné historické fakty samy nevymezují způsob výkladu a vyprávění dějin, to znamená, že vztah mezi prameny a historikovou volbou způsobu výkladu a vyprávění je zcela libovolný. Historická “pravdivost” se nemůže opírat ani o pramennou kritiku, a dějiny jsou tedy jen konstrukcí, v níž rozhodující roli hraje právě autorova pozice.

              Je pravda, že postmoderní dějepis se někdy projevuje hlavně svou hravostí a lehkomyslným relativismem a že má tendenci pouze odhalovat “pozice” různých autorů či strategicky si pohrávat s diskursy historické konstrukce. White šel tak daleko, že nemohl teoreticky odmítnout ani nejradikálnější revizionistické zpochybňování holocaustu (což se pokusil vyřešit pomocí morálního postulátu). Přesto však přineslo postmodernistické rozpoznání podstaty historické tvorby velmi důležitý poznatek. Definitivně rozbilo koncepty velkých dějin (evoluce lidstva, dialektický vývoj lidské společnosti, třídní boj, národní dějiny apod.), které reprezentují určité kulturně mocenské, někdy přímo mocensko-politické poměry, ovládané hegemonní společenskou skupinou, jež monopolizuje nárok na “Dějiny”.

V důsledku toho se v posledních deseti letech začalo objevovat stále více dějinných subjektů, které usilují o konstrukci svých dějin, dosud potlačených Dějinami. “Bílá místa” byla původně pojmem, který označoval historické fakty nebo paměť, o nichž režim (komunistický) zakazoval – hlavně z politických důvodů – veřejně hovořit, nebo které byly společností tabuizovány bez přímého zásahu ze strany režimu. Teď je tento pojem podstatně rozšiřován o takové historické fakty nebo vzpomínky, jež byly už tak dávno a důkladně vytlačeny z kolektivní paměti většiny společnosti (nebo které jsou neviditelné a nevnímatelné), přitom však přesto vystavené očím veřejnosti. Jde o věc, kterou není možno ani popisovat ani uchopit prostřednictvím vládnoucích diskursů, jejichž pomocí je vytvářena “historická realita” dané společnosti a které reprezentují síť kulturně mocenských poměrů společnosti, z níž se nelze vyvázat. Jde o paměť potlačené skupiny společnosti, která nemá vlastní diskursy, jimiž by se mohla popisovat, tj. nemá přístup k vlastním dějinám. Rozmnožení dějinných subjektů znamená, že stále více takových pamětí je přetvářeno v různé dějinné “příběhy”, že je “objevováno” stále více takových “bílých míst” a že dějiny budou stále více polyfonické a stále méně teleologické a kauzální.

Konkrétní příklad: nucená prostituce (částí historiografie nazývaná sexuální otroctví), běžná praxe v japonské císařské armádě za druhé světové války, známé comfort girls. K této “utěšující službě” bylo nedobrovolně nebo násilně odvlečeno mnoho žen z korejského poloostrova, tehdy Japonskem kolonizovaného, a z okupovaných území Číny a jihovýchodní Asie. Tento jev se v posledních deseti letech stal jedním z největších historických témat, kterým se zabývá mnoho odborných historiků a sociologů, ale i učitelů, regionalistů, občanských aktivistů a publicistů. Vede se o něm natolik rozsáhlá veřejná diskuse, že se z něj stalo politické téma. Přestože existují nesčetné pamětnice, které tu hrůzu a lidské ponížení přežily (a navíc je tato praxe víckrát popsána v pamětech válečných veteránů císařské armády, ovšem spíš chlubivě, i když občas nechybí lítost), a přestože vyšla poměrně velká monografie o této problematice na začátku sedmdesátých let, teprve téměř 50 let po válce se začíná tento jev problematizovat, a to jak v historické obci, tak ve veřejnosti. Pokud není společnost ochotna překonávat svůj vnitřní sklon ke kolonialismu, patriarchalismu, rasismu, nacionalismu i militarismu, což všechno jsou jevy, které stojí v pozadí osudů konkrétních lidských obětí, znamená to, že živá paměť byla dokonale vytlačena z dosavadní konstrukce dějin. Spolu s rozšiřováním pojmu lidských práv, s uznáním práv žen a jejich spoluúčasti ve stále více sférách společenského života, se pomalu prosazuje poznání, že se nejedná o okrajový problém války, ale o vážné poškození lidských práv, ba lidského bytí (konečně, znásilnění žen je považováno za válečný zločin proti lidskosti mezinárodním soudem o jugoslávských válkách). Nalezla se “bílá místa” a dějiny druhé světové války musejí být konstruovány i z této perspektivy. Je pochopitelné, že proti takové revizi dějin se zvedla i vlna neochoty, ba averze, protože tato diskuse může potenciálně podkopat současné mocenské poměry, na nichž stojí většinová společnost.

Bylo by možné si připomenout další a další “bílá místa”, která byla “nalezena” teprve v poslední době, a to zdaleka nejen na poli nejnovějších dějin. “Marginální” nebo migrující společenské skupiny (rozšíření pojmu “diaspora”), které byly vyloučeny z pevně strukturální konstrukce dějin, zajímají stále větší počet historiků, mimo jiné právě proto, že díky těmto tématům mohou podstatně revidovat a někdy i vyvrátit onu konstrukci dějin s velkým D. Rozmnožením dějinných subjektů dějepis pomalu ztrácí svou legitimizační funkci a spíše nabízí látky k reflexi nad tím, kde se nacházíme, v jakých poměrech žijeme a v jakých stereotypech jsme zajati.

Skutečnost, že “Dějiny” s velkým D jsou konfrontovány s pluralitou dějin a že se jejich vykonstruovanost a pozice, z níž jsou vyprávěny, problematizují, sama zpochybňuje identitu historické obce jako skupiny odborných pracovníků. Dokud ještě existuje paradigma “Dějin”, jsou jejich úkoly jasně definovatelné a oni se nemusejí ptát na svou pozici. Navíc mohou tvrdit, že jsou vedeni odpovědností k historickému vědomí společnosti a k “správné” interpretaci “Dějin” pro širší veřejnost. Nadále bude jistě potřebná řemeslná odbornost při zpracování materiálů, jejich podrobná znalost, zkrátka profesionalita historiků; to však jim automaticky nezaručuje nějakou zvláštní identitu. Podle mého soudu, historici už ani nemohou a ani nesmějí stát nad věcí, jako by pozorovali a rekonstruovali historii vědecky a objektivně, z pozice múzy Clio. Můžeme to považovat za krizi moderního či spíše institucionalizovaného dějepisectví, můžeme v tom však zaslechnout ohromnou výzvu a vidět řadu možností, které se historikům otevírají.

V tomto smyslu prožívá česká historiografie obecnou krizi dějepisectví a historiků jako profesionálních odborníků. Prožívá ji však ve zvláštním kontextu postkomunistické společnosti. Jak již bylo řečeno, většina historiků zřídka hledá svou pozici při tvorbě historické práce mimo “historickou obec”, která se zdánlivě sdružuje kolem povrchně interpretovaných “principů občanské (svobodné) společnosti”. Tuto krizi úlohy “historické obce” ve společnosti přesně zachytil Jaroslav Pánek ve svém článku v ČČH (2/99). Jeho odpověď na krizi je zcela jasná: znovu upevnit národní dějiny. Pánkova stať nenechá nikoho na pochybách. Je to dobře koncipovaný programový manifest, který aspiruje na vytyčení priorit historického bádání v jeho vztahu k “chaotickému” historickému vědomí. Z perspektivy teze o posílení národních států zdůrazňuje národ, příp. národní společenství, jako hlavní dějinný subjekt, který je kardinální “pro interpretaci minulosti”. Důsledně hájí nutnost existence národních společenství i historickým argumentem, když píše: “Nezbytným základem pozitivního historického vědomí je přesvědčení, že sama existence onoho [národního: T. S.] společenství přináší obohacení lidské civilizace a že dlouhodobý vývoj tohoto společenství je ve své podstatě dobrý – už proto, že zajistil domov a existenční podmínky pro tolik na sebe navazujících pokolení.” Úkol obhájit “národní dějiny” samozřejmě vyžaduje privilegované postavení historiků: “České dějepisectví by mělo ovlivňovat české historické vědomí tak, aby se rozvíjelo v duchu sebevědomí i sebekritičnosti jednoho ze svébytných evropských národů.”

Teze Jana Dobeše a Pavla Zemana (ĎaS 6/99) kritizují Pánkovu koncepci národních dějin a poukazují na její legitimizační funkci odvozenou z mimovědeckého zájmu (národního společenství). Nejde tu ale jen o “legitimizaci” mimovědeckého zájmu (režimu, státu atd.). Ostatně i na Historickém diskusním foru se debata o “legitimizaci” točila převážně kolem legitimizování nějakých konkrétních zájmů, ideologií či režimů pomocí historických argumentů. Ani o to však nejde v první řadě. Problematizovat by se měla vnitřní struktura diskursů aplikovaných na vyprávění národních dějin, a to právě proto, že toto velké vyprávění vylučuje a potlačuje paměti určitých skupin obyvatelstva. Problém je v tom, z jaké pozice se konstruují národní dějiny či jak se vlastně představuje národ jako dějinný subjekt. Národní dějiny jsou ovšem kulturní konstrukcí, která reprezentuje národní společnost. Jsou vyprávěny pomocí takových diskursů, s nimiž je svázán náš způsob vnímání reality a emocionálního prožívání. Proto kritizovat koncepci národních dějin znamená přezkoumat kulturně mocenské uspořádání národních společností (nation-state system), které se vytvářelo v posledních dvou stech letech, a to vyžaduje i vyjasnění “politické” pozice kritika. Moderní dějepisectví samo vzniklo a rozvíjelo se v tomto historickém kontextu (ovšem zdaleka nejenom dějepisectví, ale i etnografie, jazykověda, geografie atd.), a ani pozitivistická historiografie nebyla zcela nepolitická.

Pánkova pozice není vůbec výjimečná mezi dnešními historiky, kteří jsou konfrontováni s krizí moderního dějepisectví a snad i s krizí národních společností. Snahy redefinovat “národ”, a tím i “národní dějiny” se objevují jako aktuální téma i v sousedních národních společnostech bývalého východního bloku, ale také v dalších zemích.

Dříve než se budeme věnovat problematice národních dějin, musím se zmínit ještě o jednom historikovi, který zaujal jasnou pozici ve vztahu ke krizi české historiografie: o Dušanu Třeštíkovi. Přestože česká společnost, jež je od 19. století traumatizována výrokem o “das gemachte Čechentum”, snad až příliš prudce reagovala na jeho koncept “vymýšlení” národa, důležitost jeho teze nespočívá tolik v onom “vymýšlení” národa, jako v jeho úsilí o novou definici národa. Teprve poznání, že národ je kulturní konstrukcí, nikoli přirozenou daností, umožňuje aktivní a vědomý projekt předefinování národa a národních dějin. Proto výklad o “vymýšlení národa” tvoří spíše úvodní úvahu k novému programu národa. Třeštík rekapituluje svou tezi: “Musíme národ [...] aktivně vymýšlet stále znovu, stále znovu utvářet jeho podobu tak, aby odpovídala době a nárokům, které klade na občanské národní společenství. Stále znovu a jinak musíme renovovat tu společenskou smlouvu, to vymýšlení, které stálo u jeho počátku v 19. století” (ĎaS, 2/2000). Dnešní otázka ohledně definice “národního společenství” je pro Třeštíka jasná: buď národní společnost etnického principu, která je založena na určité kulturní konstrukci, nebo národní společnost občanská, které je otevřena možnosti racionálně přezkoumat základ této konstrukce a přebudovat ji podle principů občanské společnosti. Jinými slovy: pasivní osud, nebo aktivní volba občanů, svatý Václav nebo T. G. Masaryk.

Třeštík velmi cílevědomě formuluje svůj postoj k národním dějinám, protože považuje již za nezvratnou onu tendenci, která přinesla krizi historiografie a konec Dějin s velkým D. Může se ale na troskách vyprávění národních dějin, jež se rozvíjelo od dob vlastenecké kultury, vybudovat nová historie občanského národa s novými motivy? Je podstatný rozdíl mezi sv. Václavem a Masarykem jako zakladatelskými mýty? (Masaryka lze navíc považovat za filozofa-politika, který dokončil ideový vývoj české národní společnosti.) Třeštíkova teze nám samozřejmě připomíná Ernesta Renana, který tvrdil, že “národ je každodenní referendum občanů.” V době třetí republiky, kdy Francie nejvíc usilovala o vytváření a kulturní integraci francouzského národa (Peasants into Frenchmen!) na základě mýtů Francouzské revoluce, tedy republikanismu, zamýšlel Renan ukázat civilizační nadřazenost francouzského národa, který se zakládá na aktivní volbě občanů být Francouzem, nad německým ”kulturním národem”, definovaným hlavně společným jazykem. Z dnešního hlediska jde v obou případech spíše o srovnatelný proces vytváření moderních národů.

Vytváření národní společnosti je součástí vzniku novodobé občanské společnosti, nebo jinými slovy: občanská společnost se historicky uskutečňuje jen v rámci národní společnosti. Česká historiografie má k dispozici řadu vynikajících prací o tomto procesu. Jednak jsou to práce strukturalistického charakteru, jednak jsou to analýzy symbolů a diskursů národní společnosti (sborníky z plzeňských sympozií.) Přesto však tu chybí taková práce, která by analyzovala každodenní život a v konkrétním kontextu by problematizovala interakci mezi strukturálními změnami společnosti a vytvářením nového typu kulturních diskursů, reprezentujících nové společenské a kulturně mocenské poměry. Ve většině prací je proces kulturní transformace schematicky redukován na strukturální vytváření občanské společnosti.

Občanská, případně národní společnost má vertikálně, kulturně i sociálně velmi diferencovanou, heterogenně hierarchizovanou a horizontálně výlučnou strukturu, a to navzdory své egalitářské doktríně. Veřejnost občanské společnosti byla vytvářena výlučně prostřednictvím nově zformovaného a standardizovaného národního jazyka. Jak zdůrazňuje Miroslav Hroch, Jungmannův jazykový program musel odpovídat potřebě nově vznikající “české” občanské společnosti. Tato společnost se stále znovu a znovu sebevymezovala na základě vzdělání a majetku neboli “civilizovanosti”, tj. norem, které vyžadovala modernizace (rozumnost, vzdělanost, čistota, pracovitost atd.), a tím byly různé skupiny obyvatelstva stále vylučovány, potlačovány nebo marginalizovány. Každá národní kultura je ustavována přijetím takových atributů občanské společnosti, aby byla uznána jako samostatný subjekt, plný nositel civilizace. Proto jsou si mechanismy fungování národních kultur značně podobné, i když je každá vybavena svými zvláštními znaky. Problém je v tom, že vytváření národa, integrace národní společnosti znamená nejen akceptování národní kultury, ale také jejím prostřednictvím reprezentovaných norem občanské společnosti, které nutně transformují chování, jednání i osobní vztahy, tedy habitus širších vrstev lidí. To současně znamená proniknutí nových kulturně mocenských poměrů do každodennosti, nové hierarchizování společenského uspořádání. I když národní společnosti v průběhu své existence podstatně měnily svůj charakter (v evropském kontextu po svém vzniku, na přelomu 19. a 20. století, tj. v období vrcholného kolonialismu, během totální války a po ní a v dnešní době), jejich vnitřní i vzájemná hierarchizovaná struktura zůstává stále zachována. Konstrukce národa není něčím “vymyšleným”, ale reprezentuje právě celkovou transformaci mocenských poměrů v každodenní realitě. Nedostatek studií o každodenních dějinách má fatální vliv na nedostatečné objasnění tohoto procesu.

Národ a národní dějiny jsou stále koncipovány nebo kritizovány ve vztahu k občanské společnosti a civilizovanosti nebo ve vztahu k evropanství, aniž by se kriticky zkoumala sama občanská společnost a evropanství. Nejen přední čeští autoři zabývající se dějinami 19. století, ale i historici sousedních zemí, jako Péter Hanák, Mirjam Grossová a další, svým způsobem “legitimizují” vznik a vzestup národní společnosti jako nevyhnutelný organický proces vytváření občanské společnosti, jako výraz emancipace širších, dosud z různých sfér společenského života vyloučených vrstev obyvatelstva. Pokud bychom zaměřili svůj pohled šíře, i na mimoevropské dějiny, bude celková problematika ještě zřetelnější. V období vzniku národních společností se dovršil proces kapitalistického strukturování světa, který začal v 16. století. Spolu s rozšiřováním evropské dominance byly formulovány diskursy, jimiž se popisují kultury kolonizovaného světa v protikladu k evropanství (orientalismus!). Schéma, evropanství/ne-evropanství (např. Orient), civilizovanost/ne-civilizovanost, jež bylo hluboce včleněno do kulturních hodnot evropských (a v případě Japonska i mimoevropských) národních společností, je třeba chápat v tomto kontextu. M. Hroch ve své komparativní studii o vytváření národů (V národním zájmu) bere v úvahu také Vlámy, Velšany a jiné národnosti patřící k obyvatelstvu tehdejších koloniálních velmocí, nebo národnosti v evropské části carského Ruska. Jeho pohled však nikdy nepřekročí hranice Evropy a vytváření národů analyzuje výhradně na příkladech vztahu mezi “státními národy” a “nevládnoucími etnickými skupinami”. Není snad třeba například v případě Čechů zkoumat vytváření národní společnosti (nebo její kulturní sebevymezení) nejen ve vztahu ke “státnímu národu”, ale také k ostatním národům habsburského mocnářství, např. ke Slovákům nebo jihoslovanským národům?

Je třeba zdůraznit, že evropské národní společnosti, jejich vnitřní sociální vztahy i mentality byly a stále jsou (i když dnes v jiné podobě) podstatným způsobem poznamenány koloniálně velmocenskou strukturou. Kulturní odcizení v kolonizovaných oblastech probíhalo současně s vytvářením kulturního sebevymezení moderní občanské, totiž národní společnosti ve velmocenském centru světa a bylo jakousi druhou stranou mince tohoto procesu. Nejpozději od osmdesátých let 19. století kulturní povědomí evropských národních společností silně ovlivňoval rasismus, těsně související s kolonialismem. Proto se musí brát ohled na koloniálně velmocenskou strukturu světa při zkoumání procesu vytváření národní společnosti, a to i v případě “nevládnoucích etnických skupin”.

Další problém spočívá v tom, že u historiků, kteří se zabývají národotvorným procesem, implicitně převládá představa, že národ nebo potenciální národ je organickým subjektem historie a že obecné dějiny jsou v podstatě souhrnem “národních dějin”. Taková představa brání strukturnímu chápání vytváření národních společností a vůbec novodobého systému národních států, který byl vybudován nejdříve v Evropě a potom se rozšířil ve světě. Je potřeba srovnávat evropské a mimoevropské projevy fenoménu “národ” a snažit se provázat jednotlivé “národní” monografie se strukturálním bádáním.

Problematika evropanství je naznačena Vladimírem Macurou, který podrobně analyzoval diskursy vlastenecké kultury a kulturní transformaci každodennosti vlasteneckých kruhů i vlasteneckou koncepci občanské společnosti, “civilizovaného” národa v rámci evropanství. Řádky jeho nezapomenutelné knihy Český sen jsou velmi inspirativní i pro diskusi o “legitimizaci dějin”: “Stejně jako neopustily základnu obrozenské rétoriky rituální zápasy o místo ve středu a předvádění vlastního ‘středoevropanství’, tak ani hry s ‘evropským’ argumentem neopouštějí podstatným způsobem podloží dávných iluzí mýtu národa. Rozhodně tehdy ne, když jsou spojovány se znakovým sebezvýhodněním vůči národům jiným, Rusům, Slovákům, jihoslovanským národům, Bulharům a podobně (My jsme Evropa – oni jsou Asie, Balkán aj.).”

“Evropanství” je od začátku obrozenské kultury kardinálním faktorem vytváření české národní kultury i způsobu vyprávění dějin národní společnosti. Jestliže se problematizuje “legitimizace historie”, otázka zní, jak se každý historik vyrovnává nejen s konstrukcí “národních dějin”, ale i s konstrukcí evropanství, a co chápe pod pojmem “občanské společnosti”. Položení takových otázek by určitě vedlo k “politické” diferenciaci historické obce a uvědomění pozice každého historika, což by iniciovalo jistě bohatou diskusi.